איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מימון טיפול סיעודי בבית - איך לממן מטפל סיעודי?

מימון של טיפול סיעודי - ביתי או מוסדי - כרוך בהוצאות כבדות למשך שנים רבות. כדאי מאוד להיערך מראש ולכסות את עצמכם מכל הכיוונים כבר מגיל צעיר.

מקורות מימון לטיפול סיעודי

עלויות הטיפול הסיעודי במדינת ישראל מרקיעות שחקים, הן בטיפול ביתי והן בטיפול מוסדי. כדי שנוכל להבטיח שיקירינו יקבלו את הטיפול הראוי להם - למרבה המזל ניתן להיעזר במספר אפשרויות הזמינות לנו.

עלות העסקה של מטפל סיעודי יכולה לנוע בין 7 ל-20 אלף שקל בחודש; מימון של בית אבות סיעודי ינוע בין 14 ל-23 אלף שקל בחודש. כדי לעמוד בהוצאות הגדולות, מימון הטיפול הסיעודי צריך להתבצע בצורה נבונה, במספר "שכבות", בהתאם לסוגי הביטוחים ומקורות המימון שיש ברשותנו.

ברגע שנפעיל את כל שכבות ההגנה הללו בו זמנית, ובהנחה שאכן תביעות הסיעוד שלנו יאושרו - נוכל להבטיח מקסימום פיצוי כספי ביום פקודה.

הערה חשובה
מדריך זה עוסק במימון של טיפול סיעודי ביתי באמצעות מטפל צמוד. עם זאת, חלק מהאפשרויות כאן מתאימות גם למימון של טיפול מוסדי באמצעות בית אבות סיעודי (ראו בהמשך).

לאפשרות מימון של בית אבות באמצעות קוד משרד הבריאות - הקליקו כאן >

מקור מימון 1 - גמלת סיעוד של ביטוח לאומי

כולנו משלמים דמי ביטוח לאומי, מי יותר ומי פחות, וזאת במטרה להבטיח לנו סיוע מינימלי כלשהו מהמדינה בשעת צרה. גם טיפול סיעודי נכלל ברשימה, ומאפשר לזכאים לקבל גמלת סיעוד חודשית בהתאם לרמת הזכאות שנקבעה להם.

חשוב לזכור: גמלת סיעוד של ביטוח לאומי מיועדת אך ורק לטיפול ביתי ולא לטיפול מוסדי.

זכאים לגמלת סיעוד הם:

  • תושבי ישראל בגיל פרישה ומעלה
  • אינם מאושפזים במסגרת מוסדית (לא כולל דיור מוגן)
  • נמצאו סיעודיים לפי מבחן תלות
  • אינם מקבלים קצבאות נוספות
  • עומדים במבחן הכנסות

בהנחה שנמצאתם זכאים לגמלת סיעוד לפי התנאים שלעיל, גובה הגמלה החודשית ייקבע לפי רמת הזכאות (נכון לאפריל 2023): ברמה 1 הנמוכה מכולן תקבלו 1,472 שקל בחודש, וברמה 6 הגבוהה ביותר הסכום ינוע בין 5,564 שקל למטפל זר ו-6,420 שקל למטפל ישראלי.

ראוי לציין שגמלת סיעוד של ביטוח לאומי מאפשרת לבחור עוד שירותים, מלבד טיפול סיעודי ביתי: ביקורים במרכזי יום לקשיש, לחצן מצוקה, שירותי כביסה, מוצרי ספיגה וקהילה תומכת. ניתן לשלב בין כל השירותים השונים לקבלת חבילת הטיפול המתאימה ביותר, לפי רמת הזכאות.

מקור מימון 2 - ביטוח סיעודי קבוצתי של קופת חולים

הביטוחים הקבוצתיים של קופות החולים ניתנים מעבר לשירותי הבריאות הרגילים (כרטיסי כסף, זהב או פלטינה). כמו כן ובניגוד לגמלת סיעוד של ביטוח לאומי, הביטוחים הללו מממנים גם טיפול ביתי וגם טיפול מוסדי.

ביטוחים קבוצתיים אלו תקפים בדרך כלל עד 5 שנים לכל היותר מיום אישור התביעה (יש לקחת זאת מראש; לכן מומלץ שיהיה ריבוי מקורות מימון). ככל שמצטרפים לביטוח סיעודי קבוצתי בגיל צעיר יותר - כך מקבלים כיסוי גבוה יותר:

  • הצטרפות עד גיל 49 - מימון של 5,000 שקל בחודש למטפל ביתי, ו-10,000 שקל בחודש למוסד.
  • הצטרפות בין גיל 50 ל-59 - מימון של 4,500 שקל בחודש למטפל ביתי, ו-6,500 שקל בחודש למוסד.
  • הצטרפות מגיל 60 ומעלה - מימון של 3,500 שקל בחודש למטפל ביתי, ו-4,500 שקל בחודש למוסד.

יש לציין שביטוחים קבוצתיים של קופות החולים לא מכסים טיפול סיעודי כתוצאה מתאונת דרכים או עבודה.

מקור מימון 3 - ביטוח סיעודי פרטי (ישן)

חברות הביטוח בישראל הציעו בעבר ביטוחי סיעוד פרטיים, אך ביטוחים אלו כבר לא ניתנים החל מ-2019. מי שכבר רכש ביטוח סיעודי פרטי עד למועד זה - יכול להגיש תביעת סיעוד במטרה לקבל מימון לטיפול סיעודי.

ביטוחי סיעוד פרטיים כפופים לחוזה אישי של המבוטח מול חברת הביטוח; לפיכך תנאי הזכאות וסכומי הפיצוי משתנים בהתאם. עם זאת חשוב לזכור שחברת הביטוח לא מחויבת להכיר במבוטח כסיעודי, גם אם הביטוח הלאומי כן הכיר בו כסיעודי. לחברת הביטוח כללים משלה, ולעיתים קרובות הדבר ייאלץ אתכם לפנות לסיוע משפטי למיצוי זכותכם לקבלת כספי הסיעוד.

מקור מימון 4 - אפשרויות נוספות

ככל שנצבור יותר חסכונות, נכסים ומקורות מימון בצורה פרטית ועצמאית - כך נגדיל את הסיכוי לקבל טיפול טוב יותר ביום פקודה. כך זה למעשה כמעט בכל דבר אחר בחיינו, והטיפול הסיעודי שנקבל לא שונה.

הנה כמה אפשרויות מימון פרטיות:

  • חסכונות אישיים - כל מה שיושב בבנק; נכס נדל"ן שניתן למכור וכן הלאה.
  • הלוואה על חשבון פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות - ניתן לקבל הלוואות בריביות נמוכות יחסית לבנקים, עד גובה 70% או 80% מסך הנכסים. לא מומלץ לפדות את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, אלא אם אין ברירה.
  • השקעות מסוגים אחרים - נדל"ן, בורסה, אלטרנטיבי ועוד. לדוגמה, אם יש לכם דירה להשקעה שמניבה סכום קבוע מדי חודש - זה בהחלט יקל על העלויות הכרוכות בטיפול הסיעודי.
  • משכנתא הפוכה - בעלי נכס קיים יכולים למשכן את הנכס ולקבל בין 30% ל-50% מעלותו, ללא ערבים או החזרים חודשיים (אך בריביות גבוהות בהשוואה למשכנתא רגילה).
  • הפעלת סעיף אובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה - קרנות הפנסיה מבטחות אותנו במצבים בהם איבדנו את יכולתנו לעבוד, כולל פיצוי גבוה יותר במצב סיעודי. הפיצוי ניתן לפי גובה השכר המבוטח עד גיל הפרישה בלבד. במצב סיעודי אחרי גיל פרישה, יש להיעזר באפשרויות אחרות.
  • סיוע מבני משפחה, חברים ומימון המונים - בני המשפחה מקרבה ראשונה ככל הנראה יישאו בחלק ניכר מהעלויות. ניתן גם להקים קמפיין מימון המונים, בתקווה שיתרמו לכם סכום משמעותי.

זקוקים לסיוע במציאת הפתרון הסיעודי המתאים?

צרו קשר באתר או פנו למוקד שלנו 3856*