איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

שיקום רפואי / גריאטרי לקשישים בגיל השלישי

מהו טיפול שיקומי ומתי נדרש שיקום גריאטרי לקשישים בגיל השלישי? מי זכאי לקבלת הטיפול ואיך מקבלים אותו?

מה זה שיקום רפואי

בני 65 ומעלה שתפקודיהם המוטוריים ו/או הקוגניטיביים נפגעו בשל מחלה, פציעה או אירוע רפואי אחר - זכאים לשירותי שיקום. השירות ניתן במסגרת אשפוז או בקהילה, באחריות הגורם המבטח של המטופל.

אומנם ירידה בתפקוד בעקבות מחלה או פציעה, עלולה להתרחש בכל גיל; אך מכיוון שמצב זה שכיח יותר באוכלוסיית הגיל השלישי, שמטבעה חשופה יותר לפגיעות - יש להתייחס אליו בנפרד.

מטרתו של שיקום היא החזרת התפקוד עד כמה שניתן למצב מיטבי, לאחר פגיעה או מחלה, וכן השבת המטופל לסביבתו הטבעית בהקדם האפשרי. התנאים לקבלת שירותי שיקום רפואי / גריאטרי מוסדרים בחוק הבריאות הממלכתי, באחריות הגורם המבטח (בדרך כלל קופת חולים) וכן בהסכמה מדעת של המטופל או גורם אחר בעת הצורך (משפחה או אפוטרופוס).

באילו מקרים נדרש שיקום

כל קשיש שיכולותיו נפגעו בשל מחלה או פציעה, זכאי לקבלת שיקום מתאים למצבו:

  • שיקום אורתופדי - פגיעה בניידות ועצמאות בשל חבלה או מחלה אורתופדית (כגון ניתוח לטיפול בשבר בירך). זמן האשפוז: לפחות 14 יום ועד 90 יום.
  • שיקום נוירולוגי - בשל פגיעות נוירולוגית במוח (כגון שבץ מוחי), פגיעות ומחלות בחוט השדרה ועוד. זמן האשפוז: לפחות 25 יום ועד 90 יום.
  • ירידה חדה בתפקוד - בשל מחלה חמורה או ממושכת הגורמת לריתוק למיטה.

המלצה לטיפול קצר יותר מחייבת נימוק רפואי. המלצה לטיפול ארוך יותר מ-90 יום תלויה בהחלטת ועדה רפואית-מקצועית של קופת חולים.


חשוב לדעת:

קבלת שיקום מותנית במצב רפואי יציב. כמו כן פצעי לחץ, מצבי בלבול בעקבות הפגיעה (דליריום) או הזנה חיצונית (זונדה) אינם סיבה למניעה או לדחייה של טיפול שיקומי.

איך מקבלים הפניה לשיקום גריאטרי

ההחלטה האם המטופל הוא בר שיקום וכן מתן ההמלצה לשיקום מתקבלות על ידי רופא, ובמקרה של הגיל השלישי מומלץ ואף חובה שיהיה רופא גריאטר או מומחה בשיקום. במקרה בו מדובר באשפוז בבית חולים כללי, ההפניה תינתן במכתב השחרור. לאחר מכן האחריות על ביצוע השיקום מוטלת על הגורם המבטח / קופת החולים של המטופל, אך ורק בהסכמת המטופל או משפחתו או אפוטרופוס / מיופה כוח.

אפשרויות שיקום באשפוז

במקרה שהמטופל כבר מאושפז בבית חולים כללי, הטיפול השיקומי יינתן במהלך האשפוז בהקדם האפשרי.

במקרה בו המטופל זקוק לטיפול שיקומי ספציפי, מקום הטיפול יכול להיות אשפוז במחלקה שיקומית או גריאטרית שיקומית; אשפוז יום שיקומי; מרכז לשיקום יום או מכון ייעודי אחר.

ההפניה במקרה זה מותנית באחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • אין אפשרות לקבל טיפול בבית או בקהילה.
  • מצבו של המטופל מחייב השגחה צמודה / טיפול ממושך.
  • המטופל סובל מבעיות מוטוריות, שכליות, רגשיות והתנהגותיות שמחייבות מסגרת אשפוז.
  • המטופל עבר אירוע מוחי או סובל מבעיות נוירולוגיות אחרות בדרגת חומרה גבוהה.
  • המטופל אינו יכול לדרוך על רגלו (בהינתן תנאים נוספים).

אפשרויות שיקום בקהילה

שיקום בבית - שיקום עם צוות רב מקצועי או בתחום ספציפי, לפי הערכה רפואית, תוך 2 ימי עבודה מיום שחרור המטופל מהמוסד הרפואי.

שיקום מחוץ לבית - או שיקום רב מקצועי בפורמט של אשפוז יום, או לחילופין שיקום בתחום ספציפי במסגרת טיפול ייעודית (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד).

צוות השיקום

בכל מקרה בו אושר טיפול שיקומי בקשיש, התהליך יבוצע לרוב על ידי צוות רב מקצועי לפי מצבו של המטופל - רופאים, אחים / אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, עובדים סוציאליים, אנשי סיעוד, פסיכולוגים, דיאטנים ועוד.

המרת תגמול לניצולי שואה עבור טיפול שיקומי

ניצול שואה המקבל תגמול חודשי ממשרד האוצר, רשאי להמיר את התגמול בסכום חד פעמי השקול ל-5 שנים - וזאת לצורך קבלת שירותי שיקום, ניתוח מציל חיים ועוד.

אם לא ניתן לבצע המרה למענק חד פעמי - ניתן לבקש הלוואה לתקופה של 24 חודשים, ולאחר מכן הלוואה נוספת.

חשוב לזכור: לאחר ההמרה למענק - תיפסק הזכאות לקבלת התגמול ממשרד האוצר. שאר זכויותיו של ניצול השואה ימשיכו כסדרן.

לבירור אודות זכאות ומימוש - פנו לרשות לזכויות ניצולי שואה >


מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ מגורמים מקצועיים, ואין להסתמך רק עליו לקבלת החלטה