איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מינוי אפוטרופוס לקשיש - מתי ואיך עושים זאת

מתי ממנים אפוטרופוס לבגיר? מי רשאי למנות ולהתמנות לתפקיד? מה כדאי לעשות במקום מינוי אפוטרופוס? כל מה שחשוב לדעת.

כולנו רוצים להזדקן בכבוד ולחיות את חיינו בצורה עצמאית ככל הניתן; אלא שלצערנו לא תמיד זה כך, וחלקנו מגיע למצב בו אין לנו אפשרות לקבל החלטות על חיינו. אז מתי מותר למנות אפוטרופוס?

המציאות היא שחלק מאיתנו יגיע בערוב ימיו למצב סיעודי, או למצבים מקבילים כגון תשישות נפש (ירידה קוגניטיבית בשל דמנציה לסוגיה). גם אנשים המתמודדים עם ליקוי נפשי או שכלי ואינם מסוגלים לנהל את ענייניהם ("פסולי דין"), נכללים בקטגוריה הזו.

מינוי אפוטרופוס לקשיש

בסיטואציות כאלה המתוארות לעיל, לא נוכל לקבל החלטות הנוגעות למצבנו הרפואי, האישי, הכלכלי ועוד. האם נרצה לקבל טיפול במוסד סיעודי כלשהו? מה נרצה לעשות עם הרכוש והכספים שיש בבעלותנו? מה יקרה אם נגיע למצב של צמח ונהיה תלויים במכשירי החייאה? וכן הלאה.

אם לא השארנו הנחיות ברורות ליום פקודה (כגון צוואה או ייפוי כוח מתמשך), המדינה ככל הנראה תיאלץ להתערב, ולמנות לנו אפוטרופוס - כלומר מישהו שינהל את עניינינו וישמור על טובתנו. לעיתים קרובות מדובר בבן משפחה, ולעיתים נדירות מדובר במישהו חיצוני מטעם המדינה (בהיעדר קרובי משפחה). אדם שממונה לו אפוטרופוס נקרא "חוסה".

ראוי לזכור שמינוי אפוטרופוס לבגיר הוא אמצעי אחרון בלבד, לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות. זאת מכיוון שמדובר בהליך קיצוני השולל את חירותו וזכויותיו של ה"חוסה", ומעביר את כל קבלת ההחלטות לאפוטרופוס שלו. מטעמים אלו, רק בית משפט רשאי למנות אפוטרופוס - והוא זה אשר יקבע האם ללא המינוי ייפגעו הזכויות, האינטרסים והצרכים של החוסה (זאת הודות לתיקון בחוק שבוצע בשנת 2016).

כאן המקום לציין שמינוי אפוטרופוס אפשרי אך ורק בנושאים מסוימים, ולא על כל ענייניו של החוסה. כלומר, לא ניתן להיות אפוטרופוס על כל אספקט בחיי החוסה, אלא רק בנושאים ספציפיים או שילוב של כמה מהם (אישיים, רפואיים, כספיים וכן הלאה). גם עניין זה נתון להחלטת בית המשפט ולשיקולו.

מי יכול להגיש בקשה להתמנות כאפוטרופוס?

בדרך כלל יהיה זה קרוב משפחה של המטופל (בצורה עצמאית או בסיוע עורך דין או עובד סוציאלי), או לחילופין היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, עובד סוציאלי וכן פקיד סעד.

המינוי בפועל יכול להיות מנת חלקו של אדם פרטי, תאגיד, האפוטרופוס הכללי, גוף כלשהו המספק שירותי אפוטרופסות וכן ועדת אפוטרופסות לניצולי שואה.

מה דרוש כדי להגיש בקשת אפוטרופסות

טופס בקשה עם כל הפרטים המלאים הדרושים (ראו קובץ PDF), פירוט הסיבות לבקשה, חוות דעת של פסיכיאטר או פסיכו-גריאטר, תצהיר משפטי התומך בהליך וכן הסכמה חתומה של כל בני המשפחה מדרגה ראשונה. הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה, אבל במקרים מיוחדים ניתן לקבל פטור.

זכויות וחובות של אפוטרופוס לבגיר

לאחר אישור המינוי, האפוטרופוס הנבחר חייב:

  • להגיש לבית המשפט תוך 30 יום פירוט של כל הנכסים והחובות של החוסה.
  • לספק דיווחי שומה וניהול חשבונות באופן קבוע.
  • להגיש דוח שנתי.

האפוטרופוס רשאי להשתמש בנכסי החוסה כדי לכסות את הוצאותיו הסבירות במסגרת תפקידו, זאת לפי תיקון 18 לחוק. כמו כן רשאי בית המשפט לקבוע מתן שכר לאפוטרופוס, וגם שכר זה ישולם מנכסי החוסה.

אסור לאפוטרופוס לפעול בניגוד לענייניו של החוסה, והוא זה אשר אחראי לכל נזק שייגרם לו, לרכושו או לנכסיו.

מידע באתר האפוטרופוס הכללי >

מידע באתר כל זכות >


לא בטוחים? עדיין מתלבטים? בכל מקרה של ספק פנו לאנשי מקצוע.

מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ אצל בעלי המקצוע הרלוונטיים.