איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

בית חולים גריאטרי - למי הוא מיועד ומתי

בני הגיל השלישי מתמודדים עם בעיות ייחודיות, הדורשות מענה רפואי ופסיכולוגי מתאים. בתי חולים גריאטריים מיועדים למטרה זו.

מה זה בית חולים / בית אבות גריאטרי?

בית חולים גריאטרי, כשמו כן הוא, הוא מוסד רפואי המיועד לבני 65 ומעלה הסובלים מתופעות הזקנה. גריאטריה היא למעשה מילה לטינית לביטוי "רפואת הגיל השלישי", המתרכזת בבעיות הזקנה ובמתן פתרונות: בעיות זיכרון, דמנציה לסוגיה, דיכאון, טיפול תרופתי נכון, חוסר שליטה על הסוגרים, אבחון גריאטרי ועוד.

בעיות ייחודיות לבני הגיל השלישי

כדי לסבר את האוזן, הנה כמה נתונים אודות הבעיות והתופעות איתן מתמודדים בני גיל הזהב:

  • שליש מבני 65 ומעלה נופל לפחות פעם אחת בחייו. נפילות הן הגורם מספר 1 לשברי ירך בגיל מבוגר, ובכל 20 דקות נפטר מבוגר כתוצאה מנפילה.
  • אי שליטה על הסוגרים נפוצה בשליש מבני 65 ומעלה בכלל האוכלוסייה, במחצית מהחולים המאושפזים בבתי חולים כלליים וכן ב-100% מהמאושפזים הגריאטריים בבתי אבות סיעודיים.
  • אלצהיימר מהווה כ-70% ממצבי הדמנציה, והסיכוי ללקות במחלה עולה עם הגיל (1%-2% בבני 65 עד 74 וכן למעלה מ-25% בבני 85 ומעלה).
  • כמיליון ישראלים בני 20 ומעלה מטפלים בעצמם בקרוב משפחה אחד לפחות הזקוק להשגחה צמודה, ומשלמים על כך בבעיות כלכליות, נפשיות ואחרות.

בית אבות סיעודי / גריאטרי מטפל במגוון בעיות אלו, באמצעות צוות מקצועי הכולל רופאים גריאטרים ופסיכוגריאטרים, צוותי אחים ואחיות, מטפלים סיעודיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים וכן הלאה.


מוסד גריאטרי מוגדר בהתאם לחוקי מדינת ישראל, והוא חייב לכלול אחת או יותר מהמחלקות הבאות:

  • טיפול גריאטרי ממושך - גריאטריה סיעודית וכן מחלקה לתשושי נפש.
  • טיפול גריאטרי פעיל - סיעוד מורכב, הנשמה, טיפולי הוספיס, גריאטריה תת-אקוטית וכן גריאטריה שיקומית.

בהתאם למצבו של המטופל, הוא יאושפז באחת מהמחלקות הרלוונטיות בבית החולים הגריאטרי המתאים לו:

מחלקת שיקום למטופלים לאחר אירועים מוחיים, ניתוחים ועוד.
מחלקת ריאות למטופלים הסובלים ממחלות ריאה הפוגעות בתפקוד.
מחלקת מונשמים למטופלים המחוברים באופן קבוע למכונת הנשמה.
מחלקת סיעוד מורכב למטופלים סיעודיים הזקוקים לעזרה מלאה וסובלים ממחלה או בעיה.

שימו לב - בכל מוסד גריאטרי יהיו מחלקות שונות ולא בהכרח בהתאם לטבלה מעלה; אבל לפחות אחת מהן חייבת להיות בהתאם להגדרת החוק כפי שצוין קודם לכן.

איך יודעים איזה מוסד גריאטרי לבחור?

לכל אחד מהמוסדות הרפואיים המיועדים לטיפול בקשישים, יש סוג שונה של רישוי מהמשרד הממשלתי המתאים. בחירת המוסד הטיפולי המתאים נעשית לפי מצבו של המטופל, וכן בהתאם לסוג הרישיון הקיים במוסד האמור:

שיקום קשישים מחייב רישוי ממשרד הבריאות בתחום השיקום או בגריאטריה שיקומית.
אשפוז סיעודי של קשישים מחייב רישוי ממשרד הבריאות בתחום הגריאטריה השיקומית.
אשפוז קשישים תשושי נפש (חולי דמנציה הזקוקים לטיפול צמוד) מחייב רישוי ממשרד הבריאות בתחום תשושי נפש.
טיפול בקשישים תשושים (תשושי גוף הזקוקים לעזרה קלה) מחייב רישוי ממשרד הרווחה בתחום התשושים.

האם המוסד שבחרתם הוא בעל הרישיון הממשלתי המתאים?

בדקו באתר משרד הבריאות (עבור שיקום, סיעוד ותשושי נפש) >

בדקו באתר משרד הרווחה (לתשושים בלבד) >

מה ההבדל בין בית חולים גריאטרי ובין בית אבות?

בעוד שמוסד גריאטרי מוקדש רובו ככולו לטיפול בקשישים עם בעיות זהות פחות או יותר (סיעודיים, תשושי נפש, מונשמים וכו') - בית אבות הוא מוסד המאכלס גם קשישים ברמות תפקודיות אחרות.

הבדל נוסף נובע מכך שבתי אבות בדרך כלל כוללים מחלקה גריאטרית או סיעודית ברמה כזו או אחרת, בעוד שבית חולים גריאטרי הוא למעשה הרחבה של מחלקה מסוג זה לכדי מוסד שלם.

מעבר לכך שני המוסדות יחסית דומים, במובן של מתן קשת שירותים מקיפה לקשישים - החל מהצרכים הבסיסיים ביותר (מגורים, מזון) והמשך בכל מה שנחוץ לתפקודם התקין מדי יום: סיוע של מטפלות צמודות בעת הצורך, מגוון פעילויות פיזיות וקוגניטיביות בהתאם למצבו של כל מטופל ועוד.

ברשת בתי האבות עמל ומעבר, ניתן למצוא גם בתי חולים / בתי אבות גריאטריים - ובהם עמל טבריה, בית אלה "בשבילנו" בקיבוץ דפנה, עמל בשרון וכן עמל מעלה אדומים.

טיפול פסיכוגריאטרי בקשישים

תוחלת החיים הממוצעת נמצאת בעלייה משמעותית בעשורים האחרונים. עובדה זו יוצרת מצב שבו חלקם של המבוגרים באוכלוסייה גדל והולך, ויחד איתם צומחות גם הבעיות הייחודיות לשכבת גיל זו.

כאשר מדובר בקשישים הסובלים מבעיות ומחלות הגורמות לירידה בתפקוד המוטורי ו/או הקוגניטיבי, נלוות לכך גם בעיות פסיכולוגיות כגון דיכאון, חרדה ועוד. על כך תוסיפו את העובדה שחלק מבני הגיל השלישי חווים גם אובדנים ושכול, והרי לכם עוד סיבה להידרדרות פוטנציאלית במצב הרגשי והנפשי בקרב בני 65 ומעלה.

לצד התחום הגריאטרי - העוסק בעיקר בתופעות הרפואיות והביולוגיות של הזקנה - התפתח תחום נוסף בשם פסיכו-גריאטריה. תחום זה עוסק בהיבטים הנפשיים, הרגשיים והפסיכולוגיים של הזקנה ובעיותיה. כיום ניתן למצוא פסיכוגריאטרים ברוב המוסדות הטיפוליים המיועדים לקשישים, ותפקידם לבצע אבחון נכון של מצב המטופל, תמיכה בו ובבני משפחתו, הכנת תוכנית טיפול מתאימה, סיוע במיצוי זכויות מול הרשויות והמוסדות השונים וכן הלאה.

מה עדיף: בית אבות סיעודי או מטפל צמוד בבית?

לקבלת ייעוץ והכוונה מקצועית צרו קשר עם המומחים שלנו >