איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

דמנציה: נתונים, התמודדות, טיפול

לאט וביסודיות, משתלטת תופעת הדמנציה על יותר ויותר אנשים (בעיקר) מבוגרים. מהי דמנציה ומהי דמנציה וסקולרית? מה ההבדל בין דמנציה לאלצהיימר? ואיך מטפלים?

מדריך מקוצר בנבכי הדמנציה

כיצד ניתן לסייע למתמודדים עם המחלה, והכי חשוב מה הניסים הקטנים שאנו יכולים לעשות עבורם, באמצעות תרפיה באמנויות, בעלי חיים, בובות ועוד.

לפחות 50 מיליון בני אדם בעולם מתמודדים כיום עם דמנציה, אשר נחשבת לאחת התופעות האגרסיביות של המאה ה-21. עד שנת 2050 מספר חולי הדמנציה צפוי להגיע לכדי 150 מיליון, ועל כך נוסיף גם את כל אלו המטפלים בהם: החל מקרובי משפחה וכלה במטפלים סיעודיים, גורמי רפואה ועוד.

נכון לשנת 2019, היקף האנשים המתמודדים עם דמנציה בארץ הוא כ-150 אלף. על פי נתונים שפרסם משרד הבריאות בחודש אפריל 2018 ניתן לציין את שכיחות המחלה על פי גילאים, כך:

  • בקרב בני 60-64, שכיחות הדמנציה היא 1%.
  • בקרב בני 65-69, שכיחות הדמנציה היא 2%.
  • בקרב בני 70-74, שכיחות הדמנציה היא 4%.
  • בקרב בני 75-79, שכיחות הדמנציה היא 8%.
  • בקרב בני 85-90, שכיחות התופעה היא בקרב 30%.

מחקרים אשר נערכו בארצות הברית מראים על עלייה של 10% במספר האנשים המתמודדים עם דמנציה בחמש השנים האחרונות. בהתאם לכך, הצפי הוא שהמספר ישלש עצמו עד שנת 2050, מה שאומר כי אנשים רבים יזדקקו לעזרה מקצועית ולהכוונה כיצד להתמודד עם המחלה, הן כמתמודדים ישירים והן כבני משפחה.

ככל שעובר הזמן, המחלה מתקדמת והגוף והמוח משתנים באופן משמעותי, ואצל חלק מהאנשים ישנה פגיעה משמעותית בזיכרון. במקרים הללו, חשוב במיוחד לדעת מה מקור הבעיה, על מנת שניתן יהיה להעניק את הטיפול המתאים ביותר.

בבואנו לדון באלצהיימר ודמנציה, חשוב להבין את הקשר וההבדל ביניהם. דמנציה היא מקבץ של תסמינים המצביעים על פגיעה בתפקודי המוח הגבוהים כגון בעיות זיכרון, שפה, יוזמה, זיהוי, תפיסה (שיפוט), שינוי התנהגות וירידה תפקודית. מחלת האלצהיימר היא המוכרת והשכיחה בין המחלות, הגורמות לכ-70% ממקרי הדמנציה בעולם. מחלות נוספות הן מחלות כלי דם (וסקולריות), לואי בודי, ועוד.

מה זה דמנציה?

הדמנציה משמשת כשם כללי למספר סוגים של מחלות הגורמות לפגיעה בזיכרון של אלו הלוקים בהן ובעצם יוצרות מציאות שונה עבורם, בשל פגיעה קוגניטיבית ומנטאלית. אין זו מחלה אלא תסמונת המתפתחת בקרב אנשים מסוימים בעיקר בגיל השלישי, אולם לעיתים ניתן לראות את התופעה בקרב אנשים צעירים יותר. אגב, אצל צעירים יותר, חל קושי באבחון המחלה, ניתן לאבחן אותה באופן מדויק לאחר מספר שנים שהמחלה מתפתחת.

בדמנציה ישנם בעצם מספר תסמינים המתפתחים יחדיו והם יכולים להיות חמורים או קלים. כתוצאה מהפגיעה ההדרגתית בזיכרון, ביכולת החשיבה, בהתמצאות, וביכולת לזהות אנשים וחפצים, היכולת של החולה לבצע פעילויות יומיומיות ולתקשר עם הסביבה יורדת באופן משמעותי. זה יכול להתבטא ברוגז, בתוקפנות, בירידה בתפקוד פיזי ואף באלימות.

אלו החיים עם דמנציה יפתחו תסמינים המאפיינים את מכלול המחלות והתסמונות הנמצאות תחת השם הזה; פגיעה בזיכרון שנעה מפגיעה קלה ועד פגיעה חמורה, יהיה קשה להם לבצע פעולות מסוימות שלא היוו בעיה בעבר, הם עלולים להפגין אי שקט, עוינות, יתקשו בזיהוי של אנשים ומקומות, אופיים עלול להשתנות, והם עלולים לפתח גם תסמינים פסיכולוגיים הכוללים מצב רוח ירוד עד דיכאוני, חרדה, והזיות.

מה זה אלצהיימר?

בין 60%-70% מחולי הדמנציה הם חולי אלצהיימר. מחלת האלצהיימר היא מחלה שבה ישנו הרס הולך וגובר של תאי המוח, והצטברות של חלבונים שונים אשר מביאים לתהליך ניווני. זוהי בעצם מחלה אשר פוגעת בתפקוד הקוגניטיבי ולמרבה הצער, היא עשויה לתקוף לא רק אנשים בגיל השלישי, אלא גם צעירים יותר.

האלצהיימר היא מחלה שמתקדמת באופן הדרגתי והופכת להיות מורכבת יותר ככל שעובר הזמן, ובעלת השפעה משמעותית על איכות החיים של החולה, וכן על האנשים סביבו. התסמינים זהים לתופעות השונות של הדמנציה.

מה זה דמנציה וסקולרית?

שלא כמו הדמנציה בכללותה, אשר מוגדרת כתופעה ושם כולל למחלות אשר גורמות לפגיעה בזיכרון, הדמנציה הוסקולרית מוגדרת כמחלה אשר שכיחה אצל כ-20% מהאנשים המתמודדים עם דמנציה. כתוצאה מחסימת זרימת הדם בכלי הדם של המוח, יכולה להיווצר פגיעה אצל החולה, אשר נוצרת בפתאומיות כתוצאה משבץ מוחי למשל, או בהדרגתיות,כתוצאה מחסימות בכלי דם קטנים במוח. ניתן לצמצם את הסיכון לדמנציה וסקולרית על ידי איזון גורמי הסיכון לה, כגון יתר לחץ דם, סוכרת, יתר שומנים בדם, מחלות לב.

גילוי מקדים ומניעה של דמנציה

פריצת דרך מדעית חדשה מאפשרת גילוי מקדים של דמנציה, 14 שנים לפני ההתרחשות. השיטה הנוכחית מאפשרת לגלות סימנים מקדימים לדמנציה באנשים מעל גיל 50 - זאת באמצעות מחקר שבדק מעל 223,690 אלף משתתפים בני 50 עד 73.

המחקר שבוצע באוניברסיטת אוקספורד באנגליה, בדק 11 גורמי ניבוי שונים כגון גיל, השכלה, היסטוריה רפואית (סוכרת, דיכאון, שבץ מוחי, דמנציה אצל ההורים), קשיים כלכליים, לחץ דם וכולסטרול גבוהים וכן מגדר (בדגש על גברים). אצל יותר מ-70% ממשתתפי המחקר נמצא הגן APOE המשפיע על הסיכוי לחלות בדמנציה.

כאן המקום לציין שבאמצעות אורח חיים נכון - ניתן למנוע כ-40% ממקרי הדמנציה. זהו מספר לא מבוטל בהתחשב בעובדה שמדובר במחלה חשוכת מרפא נכון להיום. מחקר נוסף שפורסם לאחרונה מגלה כי ניתן להקטין את הסיכוי לפתח דמנציה באמצעות מספר פעילויות פנאי, ובהן כתיבה, למידה ושימוש במחשב (שהיו היעילות ביותר למניעת המחלה). כמו כן קשרים חברתיים וקרבה למשפחה מסייעים גם הם במניעת דמנציה.

על ההתמודדות של בני המשפחה  

הדמנציה בכלל ומחלת האלצהיימר בפרט, משפיעות על האנשים המתמודדים עם דמנציה וגם על משפחותיהם. כאשר אנשים מאובחנים בדמנציה, מתחילה התמודדות משפחתית עם המצב, אשר דורשת קבלה וגם הסתגלות לא מעטה. המשפחה מתמודדת לא רק עם השינויים הקוגניטיביים, הרגשיים והתפקודיים של האדם, אלא בעצם עם פרידה מתמשכת ממי שהיה,ואבל על כך.

אנשים החיים עם דמנציה זקוקים פעמים רבות לטיפול והשגחה צמודים, אשר מקשים על בני המשפחה לעמוד בדרישה הזו של טיפול אינטנסיבי סביב השעון. כדי לסייע למשפחות להתמודד עם בני משפחה שאופיינו כמתמודדים עם דמנציה, קיימים כיום שירותי טיפול צמודים,וכן קבוצות תמיכה שיכולות לסייע לכם להתמודד עם השינויים שאתם ואהוביכם עוברים.

מומלץ לברר זכאות לקבלת קצבת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, כמו גם זכאות לתמיכה נוספת במישור הכלכלי, הנפשי ועוד.

ניתן ומומלץ לפנות לעמותת עמדא, אשר מסייעת במקצועיות רבה, ובעלת ניסיון של 30 שנה בתחום. כתובת האתר: https://emda.org.il/

המדריך של עמותת עמדא לטיפול בחולי דמנציה ואלצהיימר >

טיפול צמוד על ידי מטפל סיעודי / עובד זר

כל מטפל סיעודי או מטפלת סיעודית כדאי שיהיה אמון על הבנת האדם החי עם דמנציה והטיפול המותאם לו, לאישיותו, למצבו ולצרכיו. טיפול סיעודי צמוד מסייע במידה ניכרת לאנשים המתמודדים עם דמנציה, וכן לבני המשפחה שלהם.

מטפלים סיעודיים או עובדים זרים שנמצאים באופן צמוד עם האנשים המתמודדים עם דמנציה מסייעים להם במידה ניכרת על ידי ביצוע פעולות שהם כבר לא יכולים לבצע בעצמם. טיפול צמוד שכזה כולל שירותי סיעוד,השגחה, ליווי של האנשים המתמודדים עם דמנציה, ושירותים נוספים שמשפרים את חייהם ומאפשרים לבני המשפחה לדעת שיש מי שנמצא עם האנשים החיים עם דמנציה כשהם לא יכולים להיות שם בעצמם.

קבוצת עמל ומעבר מספקת כיום שירותי טיפול צמוד על ידי מטפל סיעודי/עובד זר לחולי דמנציה עם אפשרות למחייה של המטפלים עם המטופלים. הטיפול החם והמקצועי מאפשר לאנשים המתמודדים עם דמנציה להמשיך להיות בסביבה הטבעית שלהם ולהיות מטופלים בצורה הטובה ביותר, תוך התמודדות עם המחלה והשינויים שהיא מביאה עימה.

קבוצת עמל ומעבר מספקת למטפליה קורס מקצועי ומעמיק בן מספר חודשים,אשר כולל גם הכשרה מעשית.

השגחה 24/7 בבית אבות סיעודי

ישנם מקרים בהם אנשים החיים עם הדמנציה אינם יכולים להישאר בביתם בשל הליקוי בהתנהגות, בשיפוט, וצורך בהשגחה מלאה 24.7. עלולות לצוץ בעיות כגון חשדנות כלפי הקרובים, חוסר התמצאות בזמן ורצון לחזור לבית הילדות.

במצבים כאלה, אדם יחיד או אפילו שניים, או משפחה, עלולים לקרוס פיזית ונפשית תחת עול הטיפול מבלי להגיע לטיפול מיטבי. במקרים הללו, חשוב לשכן אנשים החיים עם דמנציה במקום בו יש צוות רפואי סביב השעון וציוד רפואי מקצועי כגון בית אבות סיעודי שבו הם יוכלו לקבל טיפול רפואי צמוד, לעשות פיזיותרפיה, לקבל סיוע ברחצה והאכלה, וכן להיות בסביבה שמיומנת להתמודד עם המצבים המאתגרים בכל עת.

בבתי האבות הסיעודיים שלנו, אשר פרוסים בכל רחבי הארץ, המטופלים מקבלים את הטיפול הסיעודי הטוב ביותר הודות לצוות הרופאים והצוות הסיעודי, אשר מתמחה בטיפול מסור, חם, וסבלני באלו שאובחנו כחולי מחלות הדמנציה. בתי האבות המובילים של הרשת מכילים מחלקות של תשושי נפש, אשר מיועדות ומותאמות באופן אישי לאנשים המתמודדים עם דמנציה.

"להנגיש את האומנויות לאדם"

חשוב במיוחד להתייחס לרגשותיהם, מחשבותיהם, ולנסות לשפר את איכות חייהם על מנת שיוכלו להתמודד בצורה הטובה ביותר עם המחלות הללו. כיום ידוע שמצבם הרגשי והנפשי של אנשים החיים עם הדמנציה משתפר עם טיפולים משלימים.

דפנה גולן שמש, עובדת סוציאלית בעלת התמחות בגריאטריה, בעלת תואר שני בתרפיה באמנויות, מטפלת בעזרת בעלי חיים ומנהלת שלוש מחלקות של "ביתה שמש" בבית האבות עמל בשרון, מספרת על שיטת הטיפול הייחודית עבור חולי דמנציה בעמל בשרון. "הבסיס לטיפול הוא להבין מה עובר על האדם. להבין שגם לאדם עם דמנציה יש מחשבות ורגשות, תפיסת עולם, היגיון", מספרת דפנה. "אנחנו לא מחנכים אנשים, אלא בונים להם תוכנית שפשוט תעשה להם טוב".

בית השמש נחשב למקום ייחודי בארץ לטיפול במחלות דמנציה."היכולת היצירתית והאסתטית נשארת גם לאחר שיכולות קוגנטיביות מסוימות הולכות לאיבוד" מסבירה דפנה. "לעיתים, עכבות שמעקבות ביטוי יצירתי  נשכחות מה שיכול לבוא לידי ביטוי בזה שמטופל מוצא עצמו מצייר, עורך סידורי פרחים, מפסל, או יוצר תכשיטים בצורה הרבה יותר חופשית. החוכמה היא להנגיש את האמנויות לאדם, מתוך הבנה לליקויים שהוא חי איתם", כך מסבירה דפנה.

המקום מתמחה בטיפול בעזרת בעלי חיים. מכיוון שבעלי החיים לא דורשים תקשורת מילולית, המרחב עימם הרבה יותר פתוח, והמגע עימם יכול להיות מאוד מרגיע ונעים. "גם אצל האדם וגם אצל בעל החיים מופרש הורמון ההיקשרות, אשר משפיע ברמה גופנית והינו משמעותי מאוד כיוון שתורם להרגשה שבעל החיים מקבל אותך ואתה יכול להיות אתה", מציינת דפנה.

בנוסף לטיפול בעזרת בעלי חיים, המטופלים יכולים ליהנות מתרפיה בתנועה ובמוסיקה. המוסיקה מרגיעה, מחברת לזכרונות רגשיים. התנועה בשילוב עם המוסיקה,מייצרת במועדון השמש לחולי דמנציה צעירים ריקודים, שירה, נגינה על דרבוקות,"והאנרגיות נהדרות", מספרת דפנה בחיוך.

מהו טיפול הבובותרפיה?

"בובותרפיה" הוא טיפול ייחודי, המיועד למצבים מתקדמים שלדמנציה, אנשים המתמודדים עם דמנציה אשר מוענק בבית האבות עמל בשרון בו אנשים החיים עם דמנציה מקבלים בובות על מנת שיטפלו בהן, ירגישו חיבור להורות ולתפקידים קודמים. לטיפול הפשוט הזה יש השפעה משמעותית על מצב רוחם ועל נפשם של האנשים המתמודדים עם דמנציה. האנשים המתמודדים עם דמנציה שמטופלים עם הבובות מתקשרים איתן וגם מטפלים בהן,מה שמעודד אצלם פעילות מוחית, פן חיוני בטיפול באלצהיימר ודמנציה. הטיפול הייחודי הזה, אשר זמין בבתי האבות של קבוצת עמל ומעבר, מעודד אנשים המתמודדים עם דמנציה לבטא את עצמם והוא גורם להם להרגיש נינוחים ורגועים יותר, מה שעוזר למנוע התנהגות אגרסיבית אשר מאפיינת אלצהיימר ודמנציה.

מהם הטיפולים המתקבלים בבתי אבות של קבוצת עמל ומעבר?

אנשים החיים עם דמנציה זקוקים לטיפול מקצועי וידע של מומחים שיידעו כיצד להתמודד עם התסמינים הנובעים מאלצהיימר ודמנציה, וכאן קבוצת עמל ומעבר נכנסת לתמונה.

בתי האבות של רשת עמל ומעבר הפרוסים ברחבי הארץ כוללים צוות מקצועי שלרופאים ומטפלים בעלי ניסיון עם אנשים המתמודדים עם דמנציה ואלצהיימר. בתי האבות שלנו מתמחים במתן טיפול מקצועי על ידי צוות מטפלים מומחה וצמוד. בנוסף, בתי האבות פועלים עם רישיון של משרד הבריאות והם מספקים לדיירים  טיפול והשגחה צמודה ומקצועית המאפשרת למטופלים ובני משפחתם להיות בידיים הטובות ביותר.

ליצירת קשר לחצו כאן.