איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

התועלת בחיות מחמד בגיל מבוגר

מבוגרים וקשישים רבים סובלים מבדידות בשלב כלשהו בחייהם. טיפול בחיית מחמד פותר את הבעיה, ומשפר את בריאותו הפיזית והנפשית של המטפל

בין הקשיש לחיה - כל הסיבות להתחבר לחיית מחמד

הקשר בין האדם לחיות המחמד הוא עתיק יומין. חיית מחמד כדוגמת כלב או חתול היא בת לוויה נאמנה. מי שגידל כלב או חתול יודע עד כמה הקשר עם בעל החיים הוא משמעותי ברמה הרגשית.

בשונה מבני אדם, חיות המחמד לעולם לא שופטות אותנו ותמיד שמחות לראות אותנו כשאנחנו חוזרים הביתה. גידול בעל חיים בגיל המבוגר יכול להיות בעל ערך רב עבור מבוגרים וקשישים, בהיבטים שונים.

גידול חיות מחמד ככלי טיפולי בגיל מבוגר

מענה מצוין לתחושת הבדידות

בדידות בגיל מבוגר היא אחד הגורמים המשמעותיים לקושי רגשי. בני זוג שהלכו לעולמם, חברים קרובים שנפטרו או ילדים ונכדים שעסוקים בחייהם ומתפנים לעיתים רחוקות לארח חברה; כל אלו משאירים את הקשישים בבדידותם. גם הגיל והקשיים הגופניים מקשים לפעמים לצאת מהבית, ולשמור על שגרה וסדר יום קבוע. טיפול בבעל חיים יכול להיות פתרון טוב לבעיית הבדידות, הן בתוך הבית והן בחוץ.

שיפור הבריאות הגופנית והנפשית

מחקרים מראים שהקשר בין אדם לחיית מחמד מסייע בהפחתת חרדה ומתח, הפגת בדידות, הורדת לחץ דם ועידוד אינטרקציות חברתיות ופעילות גופנית. קשישים רבים נהנים מקשר עם כלבים וחתולים, אבל גם גידול של ציפורים, דגים, מכרסמים וזוחלים אפשרי ואף מועיל.

לא תמיד אפשר לגדל כלב או חתול. לפעמים המחוייבות גדולה מדי, המצב הבריאותי לא מאפשר זאת או שפשוט אין מקום. יש בעלי חיים נוספים שיכולים להפיג את הבדידות, לעצב את סדר היום ולספק תחושה של ערך ועניין. לדוגמה - אפשר לגדל דגים, תוכים או ארנבים. גם הם זקוקים לטיפול, מגיבים למטפל שלהם ויוצרים איתו קשר.

במסגרות מוסדיות או בדיור מוגן אסור לרוב לגדל בעלי חיים, למעט מסגרות שמאפשרות זאת כחלק מהפעילויות השוטפות במקום (לדוגמה פינת חי בעמל בשרון). עם זאת - גם קשר עם בעל חיים של בני משפחה, חברים או מכרים יכול להספיק. אפשר לטייל עם הכלב שלהם, ללטף את החתול שלהם או לחבק את הארנב שלהם. אפשר גם להציע לשמור על בעל החיים כשהם נוסעים לחופשה.

מדוע חיות מחמד כל כך חשובות לקשישים?

בעל חיים הוא בן לוויה נאמן – בדידות יכולה להביא איתה דכאון. 'חבר על ארבע' תמיד זמין, תמיד נמצא שם עבורנו ותמיד שמח לקשר של ליטוף או טיול או משחק. בעלי חיים גם יודעים להקשיב, לתת הרבה אהבה ותמיד יש להם זמן. לעיתים רק ההסתובבות שלהם בבית, כשאנו לבד, עושה לנו טוב על הלב. טיפול בבעל חיים מבטיח תחושה של חשיבות ועוזר להרגיש רצויים ואהובים.

שגרת טיפולים – טיפול בבעל חיים ובמיוחד בכלב, מחייב אחריות גדולה. יש צורך לדאוג להם לאכול, לקחת אותם לטיפול אצל הוטרינר, להוציא אותם לטיולים. הטיפול בבעל החיים יכול לתת מסגרת ולעצב את שגרת היום יום של הקשיש. גם אם נדמה שלא תמיד יש סיבה לקום מהמיטה, טיפול בבעל חיים שזקוק ומחכה לקשר יכול לתת תכלית לחיי היום יום.

פעילות גופנית – לפעילות גופנית יש חשיבות רבה ללא קשר לגיל. אבל בגיל מבוגר לעיתים קשה יותר לאמץ שגרת אימונים קבועה. החזקת כלב יכולה להיות דרך מצויינת להפוך את ההליכה לחלק קבוע מסדר היום.

תחושת ערך – הרצון להיות נחוץ ובעל משמעות למישהו אחר לא נעלם עם היציאה לפנסיה או כשהילדים גדלים ובונים חיים עצמאיים משלהם. טיפול ביצור חי  מחזקת את תחושת הערך העצמי. בעל החיים שלך זקוק לך, הוא מחכה שתתן לו אוכל, תטפל בו ותשחק איתו. הטיפול בבעל החיים מחזק את תחושת הערך העצמי ויכול לתת סיפוק והנאה.

הרחבת המעגל החברתי – עם הגיל מפגש והכרות עם אנשים חדשים הופך לקשה יותר. אבל בעלי חיים עוזרים ליצירת קשר בקלות רבה יותר, ומזמנים הזדמנויות למפגשים חברתיים. מפגש אקראי בפארק במהלך טיול עם הכלב, שיחה בחדר ההמתנה של הווטרינר, או בחנות למוצרי חיות. החזקת חיית מחמד היא דרך טובה לשמור על מעורבות חברתית.

הפגת מתח וחרדה – קיים קשר בין הפגת מתח לבין טיפול וקשר עם בעל חיים. פעולת הליטוף של כלב, חתול או כל חיה אחרת יכול להשפיע על לחץ הדם, ולעזור להפיג לחץ וחרדה. גם קשקוש הזנב השמח למפגש איתך יכול לעזור. בכלל, תמיד נדמה לנו שכלבים מחייכים אלינו וזה עושה טוב על הלב.

תחושת מוגנות – החזקת כלב בבית מגבירה את תחושת המוגנות והבטחון באופן משמעותי. גנבים פוטנציאליים יתרחקו מבית עם כלב נובח (גם אם הוא קטן מאוד ושוקל פחות מ-12 קילו). התחושה שאתה לא לבד ויש מי ששומר על הבית משרה ביטחון ורוגע.


בעלי חיים רבים ממתינים לאימוץ, וישמחו מאוד לבוא איתכם הביתה. האושר נכנס הביתה בדלת, יחד איתם.

רוצים לאמץ חבר חדש? חפשו בגוגל "אימוץ חיות" או פנו לעמותות ולארגונים הבאים: