איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

תזונה ודמנציה

תזונה נכונה חשובה בכל גיל ובכל מצב, אך כאשר מדובר בסובלים מדמנציה - הדרישות התזונתיות חשובות שבעתיים.

תוחלת החיים הממוצעת בישראל עולה בהתמדה ונמצאת כיום מבין המובילות בעולם עם ממוצע של 81 שנים לגברים ו-84 שנים לנשים. בהתאם, עולה שכיחות המחלות הכרוניות והמחלות האופייניות לגיל המבוגר, וביניהן דמנציה.

דמנציה היא קבוצת מחלות, שהשכיחה בהן היא מחלת האלצהיימר, המאופיינות בהידרדרות ביכולות הקוגניטיביות של האדם. השלבים הראשונים מתאפיינים באובדן זיכרון, שינויים במצב הרוח ופגיעה ביכולת החשיבה וההתמצאות.

בשלבים המתקדמים קיים קושי בביצוע פעולות יומיומיות, תפקוד מוטורי ותקשורת עם הסביבה. התסמינים ההתנהגותיים והפסיכולוגיים הנפוצים כוללים אגרסיה, צעקות, חרדות ושוטטות. לרוב בני המשפחה מתקשים להשלים עם האבחנה והשינוי ההתנהגותי החל ביקירם.

קצב התקדמות המחלה שונה מאדם לאדם, וגם אופי הטיפול משתנה בהתאם. כבר מהשלבים הראשונים ניתן לראות את ההשפעה על תפקוד והרגלי האכילה.


פעולת הכנת המזון מכילה בתוכה אינספור פעולות קוגניטיביות מורכבות, ואלו מורכבות אף יותר אצל החולה הדמנטי: סידור המקרר והמזווה, עריכת רשימת קניות, הגעה למרכול, שימוש ברשימת המצרכים, המתנה בקופה, תשלום, נסיעה למרכול וחזרה הביתה, בישול לפי מתכון או מהזיכרון, שמירת המזון הנדרש לכך במקרר, חימום נכון במיקרוגל, הפעלת תנור ושאר מכשירים חשמליים, לא לשכוח את הכיריים דולקות, בדיקת תאריך התוקף של המוצר, הדחת הכלים, רכישת חומרי ניקוי, ועוד פעולות רבות.

גם פעולת האכילה דורשת מיומנויות רבות וכוללת חימום המזון, עריכת השולחן, החלטה האם, מתי וכמה לאכול; שימוש נכון בכלי האוכל, אכילת כמות מזון סבירה ועוד.

הדרישה התזונתית הינה אישית ומשתנה בהתאם למצבו הבריאותי, התפקודי, הקוגניטיבי, צרכיו ורצונותיו של כל אדם. לאור כך לא ניתן להגיע להנחיות שיתאימו לכל חולה בכל שלב של המחלה, ואלו ניתנות בהתאם להערכה תזונתית מקיפה. העקרונות המנחים הם מתן תפריט מאוזן, המכיל כמות מספקת של אנרגיה, חלבון ורכיבי תזונה נוספים, שומר על איכות החיים, עצמאותו ובריאותו של האדם.

מומלץ כי בני משפחה יהיו קשובים לאדם הדמנטי, ויגלו רגישות רבה למצבו תוך שמירה על כבודו וביטחונו עם מתן תחושת אמון וחמלה.


מספר המלצות ליישום בני המשפחה:

  • ביקור קבוע לעיתים קרובות, כדי לבדוק מה יש במקרר ובמזווה.
  • בירור מתי ומה אכל.
  • עזרה בקניית מזון.
  • במידת הצורך להכין עבור החולה אוכל מבושל ומזין. במידה ויש מטפל/ת, לבדוק מה מבשלים והאם המזון מתאים למצב החולה וטעמו.
  • לשבת יחד בארוחה לעיתים קרובות ולבחון את מרקם וגיוון המזון, האם מופיע שיעול במהלך הארוחה והאם כמות המזון הנאכלת סבירה.
  • להקפיד על שקילה אחת לחודש, על מנת לזהות מגמה של עליה או ירידה במשקל.
  • לדאוג לפעילות גופנית יומית.
  • מומלץ מאוד להיות במעקב גריאטרי עם צוות רב מקצועי, שיוכל לתת מענה לכל תחומי החיים.


לסיכום
, אכילה היא פעולה יומיומית בסיסית המושפעת ממצבו של האדם ודורשת התייחסות לעיתים קרובות. אכילת מזון איכותי בכמות נאותה מאפשרת שמירה על הבריאות, וחשובה פי כמה במצב של מחלה כרונית המשפיעה על יכולות התפקוד הבסיסיות של האדם. על המשפחה והמטפלים הקרובים לדאוג ככל הניתן להזנה ראויה של האדם החולה, ולהיעזר במידת הצורך באנשי מקצוע שהוכשרו לכך ויתנו את המענה ההולם לכל שינוי במצב.

כתבה: עדי ארצי - דיאטנית גריאטריה, מנהלת שירות תזונה במוסד גריאטרי "עמל בשרון"