איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

בית אבות או דיור מוגן: איך נדע מה מתאים?

גם בתי אבות וגם דיור מוגן הם מסגרות תומכות למבוגרים וקשישים, אך פה גם מסתיים הדמיון ביניהם. מה ההבדל בין בית אבות ובין דיור מוגן? ואיך נדע מה לבחור עבור יקירינו?

התבגרות והזדקנות הם חלק מתהליך החיים, אבל אצל כל אחד ואחת מאיתנו מדובר בתהליך שונה. יש כאלה שאצלם תהליך ההזדקנות עובר על מי מנוחות באופן יחסי, ויש כאלה שסובלים מבעיות ומתחלואים האופייניים לגילאים המבוגרים.

בהתאם למצב הפיזיולוגי, הקוגניטיבי והנפשי - ניתן לבחור את המסגרת התומכת המתאימה.

מה ההבדל בין דיור מוגן ובין בית אבות

מה זה דיור מוגן ולמי זה מתאים

דיור מוגן הוא מסגרת דיור מוגנת לאוכלוסיית המבוגרים העצמאים, שמסוגלים לתפקד בכוחות עצמם ואינם זקוקים להשגחה או לטיפול רפואי צמוד. זוכרים את הפרסומות בטלוויזיה עם הסלבס המבוגרים, שממליצים על דיור מוגן כזה או אחר? בדיוק כך.

כאן המקום להבדיל בין דיור מוגן לבני הגיל השלישי, ובין דיור מוגן בבתי גיל הזהב במסגרת הדיור הציבורי מטעם המדינה. סוג זה של דיור מוגן מיועד לאזרחים ותיקים ללא דירה או זכאים לדיור ציבורי, גם לפני גיל הפרישה. כמו כן יש גם דיור מוגן למתמודדי נפש - שאינו נכלל בדיור המוגן הרגיל בו אנו עוסקים כאן.

דיירי הדיור המוגן רוצים ליהנות מחייהם בסביבה מוגנת ותומכת, להיפגש עם בני גילם ולנהל אורח חיים פעיל. לעיתים רבות אלו הם המבוגרים עצמם שמבקשים לעבור לדיור מוגן, בשל שינויים כאלה ואחרים בחייהם: פטירת בן / בת זוג, החלטה משותפת של בני הזוג המבוגרים, החלטה משותפת יחד עם ילדיהם, רצון לעבור ליד חברים שכבר נכנסו לדיור מוגן ספציפי וכן הלאה.

כמה עולה דיור מוגן ואיך ניתן לממן?

דיור מוגן הוא מסגרת כוללת המספקת לדיירים העצמאים את כל הדרוש לחיים פעילים תחת קורת גג אחת: דירה, אוכל, ניקיון, פעילויות חברתיות, טיפול רפואי בעת הצורך וכן הלאה. בשל כך המחיר נקבע בהתאם למספר פרמטרים כגון גודל הדירה (והאם הדייר משלם עליה בצורת פיקדון או רכישה), מגוון השירותים הניתנים לכל דייר, תשלומי חשבונות שוטפים וכן הלאה.

עלותו של דיור מוגן נחלקת לשני סוגים עיקריים:

  • פיקדון חד פעמי - החל מ-400 אלף שקל ומעלה (ממוצע 1-2 מיליון שקל).
  • שכר דירה שתלוי בגודל הנכס - בין 7,000 ל-15,000 שקל בחודש.
  • תשלומים שוטפים - חשבונות ודברים נוספים שמסתכמים בכמה מאות שקלים בחודש.

מימון של דיור מוגן נעשה בצורה פרטית בלבד, ללא כל תמיכה מהמדינה או מגופים אחרים (למעט זכאות למטפל/ת לפי חוק סיעוד, אם מתעורר הצורך). דיור מוגן הוא למעשה מסגרת המיועדת רק למי שיכול להרשות זאת לעצמו. מבחינת הפעילויות החברתיות, ניתן אפילו להשוות את הדיור המוגן למועדונים לקשיש (ללא המגורים ושאר השירותים הניתנים בתשלום).

יש לציין שלעיתים גם מבוגרים בעלי קושי קל בתפקוד יכולים להיכנס למסגרות של דיור מוגן (בתנאי שבמקום יש מחלקה ייעודית הערוכה לטפל במצבם). מומלץ מאוד לברר זאת מראש טרם בחירה.

להרחבה בנושא מחירי דיור מוגן >

מה זה בית אבות ולמי זה מתאים

בית אבות גם הוא מסגרת תומכת למבוגרים בגיל השלישי, אך בדגש רב יותר על השגחה וטיפול רפואי צמוד. רוב הדיירים בבתי אבות זקוקים לסיוע כלשהו בתפקוד היומיומי (קל עד מלא), אם כי חלק מהם גם עצמאים לחלוטין.

בתי אבות (או בתי אבות סיעודיים) מתאימים בדרך כלל למבוגרים שהינם:

  • תשושים / תשושי גוף - זקוקים לסיוע קל / חלקי בתפקוד ובמשימות היומיום.
  • תשושי נפש - סובלים מירידה קוגניטיבית (לדוגמה דמנציה), אך ללא קושי לתפקד מבחינה פיזיולוגית. זקוקים להשגחה ולסיוע צמוד בשל חוסר התמצאות במרחב ובזמן, בעיות זיכרון, אי יכולת שיפוט ולעיתים גם בעיות התנהגות.
  • סיעודיים - מטופלים הזקוקים לעזרה ואינם מסוגלים לבצע לפחות 3 מתוך 6 פעולות היומיום לפי מבחן הערכת תלות (ADL). זקוקים להשגחה ולסיוע צמוד ברוב שעות היום.

כמה עולה בית אבות ואיך ניתן לממן?

אומנם יש הבדל בין בתי אבות ממשלתיים לעומת ציבוריים או פרטיים, אבל הבדל זה אינו משמעותי כאשר מדובר בעלויות. בבתי אבות משלמים סכום חודשי קבוע, ללא דמי פיקדון או תשלומים נוספים כפי שנהוג במסגרות הדיור המוגן:

  • בתי אבות לעצמאים - בין 9,000 ל-15,000 שקלים בחודש.
  • בתי אבות סיעודיים - בין 14,000 ל-23,000 שקל בחודש.

ניתן בקלות לראות שבית אבות מכל סוג עולה פחות ממסגרת של דיור מוגן.

הרחבה: כמה עולה בית אבות סיעודי >

בניגוד לדיור מוגן שממומן באופן פרטי לחלוטין, מימון של בתי אבות נעשה בשיתוף המדינה, לפי מצבו הכלכלי של המטופל ומשפחתו. מטופלים תשושי נפש או סיעודיים יכולים לקבל מימון באמצעות קוד משרד הבריאות, ומטופלים תשושי גוף יכולים להסתייע במימון מטעם משרד הרווחה.

כאן המקום לציין שמטופלים השוהים בבית אבות אינם זכאים לגמלת סיעוד של הביטוח הלאומי (המקנה להם מטפל סיעודי ושירותים נוספים). גמלת סיעוד ניתנת אך ורק למקבלי טיפול בבית / במסגרת הקהילה (כולל דיור מוגן).


עדיין מתלבטים? לא בטוחים מה מתאים?

פנו למוקד הסיוע שלנו בטופס צור קשר או בטלפון: כוכבית 3856