איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

דופק תקין, הפרעות בקצב הלב וסימנים להתקף לב

דופק סדיר הוא תוצאה של קצב לב אחיד ותקין. מהו דופק תקין אצל מבוגרים ומה נחשב דופק לא סדיר? ואיך מזהים התקף לב?

דופק (קצב לב) תקין במנוחה

הלב האנושי הוא פלא ביולוגי המתזמר סימפוניה של התכווצויות קצביות, כדי לשאוב דם לכל חלקי הגוף ולקיים חיים. קצב הלב הוא פרמטר בסיסי המשקף את תדירות ההתכווצויות הללו, וכן את תקינות פעילותו של הלב.

במנוחה, קצב הלב הנורמלי למבוגרים הוא בדרך כלל בטווח של 60 עד 90 פעימות לדקה (BPM). קצב הלב הבסיסי הזה מושפע מגורמים שונים, כולל גיל, רמת כושר ובריאות כללית.

אצל ספורטאים, למשל, עשוי להיות דופק נמוך יותר במנוחה (40 עד 60 פעימות לדקה); זאת בשל היעילות הקרדיו-וסקולרית המשופרת שלהם. חשוב לציין שקיימות וריאציות אינדיבידואליות לקצב הלב, ומה שעשוי להיחשב נורמלי עבור אדם אחד עשוי להיות שונה עבור אחר.

מהו דופק (קצב לב) תקין

דופק (קצב לב) תקין לפי גיל

לגיל יש תפקיד מרכזי בקביעת הטווח הצפוי של קצב הלב. כאשר אנשים מתקדמים בשלבים השונים של החיים, מערכת הלב וכלי הדם עוברת שינויים המשפיעים גם על קצב הלב.

דופק נורמלי במנוחה לפי גיל:

  • תינוקות וילדים - 80 עד 120 פעימות לדקה.
  • מתבגרים (בני 11 עד 17) - 60 עד 100 פעימות לדקה.
  • מבוגרים (18 ומעלה) - 60 עד 90 פעימות לדקה.

דופק תקין אצל מבוגרים בגיל השלישי

  • בני 60 ומעלה - 80 עד 136 פעימות לדקה.
  • בני 65 ומעלה - 78 עד 132 פעימות בדקה.
  • בני 70 ומעלה - 75 עד 128 פעימות בדקה.

חשוב להדגיש שטווחים אלה הם משוערים, ויכולים להתרחש שינויים כאלה ואחרים. בנוסף, גורמים כגון תרופות, מצבים רפואיים ומתח יכולים להשפיע על קצב הלב, ועשויים לדרוש התייחסות בעת הערכת בריאות הלב וכלי הדם.

איך מודדים דופק / פעימות לב / קצב לב

אומנם כיום יש מגוון כלים שמודדים את קצב הלב עבורנו, כגון שעונים חכמים או מכשירים דומים אחרים; אבל אפשר לבדוק דופק בקלות גם בצורה ידנית:

  • הניחו את האצבע המורה ואת האמה יחד על נקודת המפגש בין כף היד לזרוע (שורש כף היד, קצת מתחת לבסיס האגודל). הצמידו את שתי האצבעות בעדינות לאזור זה, עד שתרגישו את הדופק שלכם בפעולה.
  • ספרו כמה פעימות לב אתם מרגישים במהלך 15 שניות, ואז הכפילו בארבע. כך תקבלו את קצב פעימות הלב שלכם בדקה. לחילופין אפשר לספור את הפעימות במשך 30 שניות ואז להכפיל בשתיים. יש לעשות זאת רק אחרי מנוחה של 10 דקות לפחות, כדי לוודא שקצב הלב לא יופרע בשל פעילות.
  • אם אינכם מרגישים את הדופק בפרק כף היד, תוכלו לבדוק במקומות נוספים בגוף: עורק ראשי בצוואר, מפשעה, רכות (בצידי הראש), החלק האחורי של הברכיים או החלק העליון או התחתון של כף הרגל.

דופק מואץ במאמץ, לחץ ומצבים דומים

פעילות גופנית, מתח רגשי או מחלה יכולים לגרום ללב להתאים את קצבו, בתגובה לביקוש מוגבר לחמצן וחומרי תזונה. מנגנון הסתגלות זה הוא עדות לטבעו הדינמי של הלב.

כאן המקום לציין שדופק מרבי עומד על 200 פעימות בדקה אצל צעירים, ו-140 פעימות בדקה אצל קשישים.

במהלך פעילות גופנית, קצב הלב של אדם בריא יכול לעלות באופן משמעותי, מה שמאפשר אספקת חמצן מוגברת לשרירים. דופק היעד במהלך אימון אירובי מחושב לעיתים קרובות כאחוז מהדופק המרבי של אדם, הנאמד על ידי הפחתת גילו מ-220.

לדוגמה, קצב הלב המרבי המשוער של אדם בן 30, יהיה 190 פעימות לדקה (220 פחות 30). במהלך פעילות גופנית בעצימות בינונית, דופק היעד עשוי ליפול בטווח של 50% עד 70% מהמקסימום הזה, כלומר בערך 95 עד 133 פעימות לדקה. עם זאת, יש לקחת בחשבון רמות כושר אינדיבידואליות ומצבים בריאותיים.

הפרעות בקצב הלב - סוגים של קצב לב / דופק לא סדיר

קצב לב לא סדיר, הידוע גם בשם הפרעות קצב (אריתמיה), מקיף ספקטרום של מקצבים חריגים שמשפיעים על יכולת הלב לשאוב דם ביעילות. סוגים נפוצים של הפרעות קצב:

פרפור פרוזדורים (Atrial Fibrillation) - הפרעת הקצב הנפוצה ביותר, המאופיינת בהתכווצויות פרוזדוריות מהירות ולא סדירות. ההפרעה עצמה לא מסכנת חיים אבל עלולה להוביל להיווצרות קרישי דם, סיכון מוגדל לשבץ מוחי וסיבוכים אחרים. הפרעת קצב דומה נוספת היא רפרוף פרוזדורים (Atrial Flutter).

ברדיקרדיה - קצב לב איטי בצורה חריגה; בדרך כלל מתחת ל-60 פעימות בדקה. בעוד שאנשים מסוימים, במיוחד ספורטאים, עשויים להיות בעלי קצב לב נמוך באופן טבעי במנוחה, ברדיקרדיה מתמשכת יכולה להעיד על בעיה בסיסית במערכת ההולכה החשמלית של הלב. מצב זה מטופל בדרך כלל על ידי השתלת קוצב לב.

טכיקרדיה - קצב לב מהיר החורג מהטווח הנורמלי, ולעיתים עולה על 90 עד 100 פעימות לדקה. כל עוד מדובר בדופק מהיר במאמץ, זה נחשב תקין; אבל אם דופק מהיר מופיע במנוחה - הדבר עלול להעיד על בעיה כגון מתח, מחלה או בעיית לב. סוג זה של הפרעה נחלק לכמה תתי-סוגים כגון טכיקרדיה על-חדרית או חדרית.

פרפור חדרים - דום לב. הפסקה מוחלטת של פעילות הלב. אין לבלבל מצב זה עם התקף לב, שעלול בין היתר להוביל גם לדום לב.

הרחבה בנושא הפרעות קצב ניתן למצוא באתר הכללית.

סימנים להתקף לב

התקף לב, או אוטם שריר הלב, מתרחש כאשר זרימת הדם לחלק משריר הלב נחסמת; בדרך כלל על ידי קריש דם. זיהוי הסימנים להתקף לב הוא קריטי להצלת חיים. התסמינים הנפוצים כוללים:

  • אי נוחות או לחץ בחזה - לחץ לא נוח, מלאות, מעיכה או כאב במרכז החזה שעלולים לבוא וללכת.
  • אי נוחות בפלג הגוף העליון - כאב או אי נוחות בזרוע אחת או בשתיהן, בגב, בצוואר, בלסת או בבטן.
  • קוצר נשימה - קשיי נשימה או תחושת קוצר נשימה, מלווה לרוב באי נוחות בחזה.
  • זיעה קרה, בחילה או סחרחורת - סימנים נוספים המופיעים בשילוב הסימנים הקודמים.

הכרה מהירה בתסמינים אלו היא חיונית. יש לפנות לטיפול רפואי מיידי אם יש חשד להתקף לב.


מאמר זה איננו המלצה או תחליף לקבלת ייעוץ אצל גורמים מקצועיים