איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

קוצב לב מלאכותי: מהפכה מצילת חיים

קוצבי לב מלאכותיים הם לא פחות מאשר מהפכה רפואית מצילת חיים. מתי משתמשים בקוצב לב?

קוצב הלב המלאכותי, המכונה בקצרה קוצב לב, הוא מכשיר רפואי יוצא דופן ששינה תחום רפואת הלב וכלי הדם. הודות ליכולתו לווסת ולייצב את קצב הלב, הוא הציל אינספור חיים ושיפר את איכות החיים של אנשים עם בעיות לב שונות.

קוצב לב טבעי לעומת מלאכותי

הידעתם? בלב שלנו יש קוצב לב טבעי (קשר הגת), שתפקידו לשחרר פולסים חשמליים. פולסים אלו מבטיחים שקצב הלב הנורמלי בזמן מנוחה יהיה 60 עד 90 פעימות בדקה (BPM). הקוצב הטבעי ממוקם בפרוזדור הימני של הלב, והוא מעביר את הפולסים החשמליים לשאר חלקי הלב באמצעות מערכת הולכה.

כאשר יש בעיה בקוצב הלב הטבעי או במערכת ההולכה החשמלית, יש לספק תחליף. קוצב לב מלאכותי הוא מכשיר אלקטרוני מתוחכם המיועד לטיפול בהפרעות קצב לב, בדגש על אי סדירות בדחפים החשמליים של הלב. הפרעות קצב אלו יכולות להתבטא בקצב לב איטי (ברדיקרדיה), קצב לב מהיר (טכיקרדיה) או קצב לב לא סדיר (פרפור פרוזדורים - הפרעת הקצב השכיחה ביותר).

למעשה כ-20% ממקרי השבץ המוחי האיסכמי הם תוצאה של פרפור פרוזדורים. כמו כן לסובלים מפרפור פרוזדורים יש סיכון מוגבר פי 5 ללקות באירוע מוחי. תפקידו העיקרי של קוצב לב הוא לבסס ולשמור דופק סדיר, זאת על ידי יצירת דחפים חשמליים הממריצים את תאי השריר של הלב.

קוצב לב חדשני לטיפול בפרפור פרוזדורים

ממה מורכב קוצב לב? רכיבים עיקריים

ראשית יש לציין שקיימים כמה סוגים של קוצבי לב, כפי שנראה בהמשך. באופן כללי ניתן לומר שיש קוצבים מלאכותיים שמטפלים בקוצב הטבעי, ויש קוצבים שתפקידם לטפל במערכת ההולכה החשמלית.

קוצב לב מלאכותי סטנדרטי הוא בגודל של שלט רכב קטן, וכולל בדרך כלל שני מרכיבים עיקריים:

  • מחולל דופק - משמש כ"מוח" וכמקור הכוח של קוצב הלב. הוא מכיל סוללה, מיקרו-מעבד ותוכנה הניתנת לשינויים. הסוללה מספקת את האנרגיה החשמלית הדרושה כדי שהקוצב יפעל, בעוד שהמיקרו-מעבד מווסת את התזמון והעוצמה של הדחפים החשמליים.
  • אלקטרודות - חוטים דקים ומבודדים המחברים את מחולל הדופק ללב. מובילים אלו נושאים את הדחפים החשמליים שנוצרו על ידי מחולל הדופק לאזורים ספציפיים בלב. לרוב קוצבי הלב המודרניים יש מוביל אחד עד שלושה, תלוי בסוג הפרעת הקצב המטופל.

כיום יש קוצבי לב חדשניים ומתקדמים יותר גם ללא אלקטרודות. קוצבים אלו הם בגודל של סוללה קטנה, והם מושתלים ישירות בתוך הלב. החיסרון היחיד הוא שלא ניתן להוציאם, כך שהם משמשים רק במצבים בהם המטופל לא יזדקק להשתלות נוספות.

כיצד פועל קוצב לב מלאכותי

קוצב הלב פועל באמצעות סדרה של שלבים, המבטיחים את פעימות הלב בקצב עקבי:

  • חישה - קוצב הלב עוקב ללא הרף אחר הפעילות החשמלית של הלב דרך הלידים והאלקטרודות שלו. כך הוא יכול לזהות מתי הדחפים החשמליים הטבעיים של הלב איטיים מדי או לא סדירים.
  • קצב - אם קוצב הלב חש שקצב הלב איטי מדי או לא סדיר, הוא מתערב על ידי יצירת דחף חשמלי קטן. דחף זה מועבר לשריר הלב דרך הלידים והאלקטרודות.
  • עיכוב - אם הקוצב מזהה שהקצב הטבעי של הלב מתפקד כהלכה ובקצב המתאים, הוא נשאר בלתי פעיל (מעוכב) ומאפשר ללב להמשיך לפעום בעצמו.

מנגנון משוב זה בזמן אמת מבטיח שקצב הלב אינו איטי מדי ולא מהיר מדי, שומר על יציבות המודינמית ומקדם את בריאות הלב הכללית.

מי ומתי צריך קוצב לב מלאכותי

קוצבי לב מלאכותיים מיועדים למגוון מצבים לבביים המאופיינים בקצב חריג:

ברדיקרדיה - קצב לב איטי מדי במנוחה; בדרך כלל מתחת ל-60 פעימות בדקה. ברדיקרדיה יכולה לנבוע מהזדקנות, תרופות מסוימות, חסימת לב (הפרעה במערכת ההולכה החשמלית) או מצבים רפואיים אחרים.

חסימת לב - מתרחשת כאשר הדחפים החשמליים השולטים בקצב הלב מתעכבים או נחסמים בזמן שהם עוברים דרך מערכת ההולכה של הלב. בהתאם למידת החסימה, המטופלים עשויים לחוות תסמינים כגון עייפות, סחרחורת או עילפון. קוצב לב הוא גורם מרכזי בניהול חסימת הלב.

תסמונת הסינוס החולה - מצב זה כרוך בתפקוד לקוי של קשר הגת והפרוזדור, הקוצב הטבעי של הלב. זה יכול להוביל לברדיקרדיה, טכיקרדיה או תנודות בלתי צפויות בקצב הלב.

פרפור פרוזדורים עם ברדיקרדיה - במקרים מסוימים, פרפור פרוזדורים (דופק לא סדיר ומהיר) יכול להתקיים במקביל עם ברדיקרדיה. ניתן להשתמש בקוצב לב בשילוב עם טיפולים אחרים כדי לנהל את קצב הלב.

קרדיומיופתיה - מצב המאופיין בשריר לב מוחלש. מצב זה עלול לפתח הפרעות קצב, הדורשות קוצב לב לשמירה על דופק סדיר.

אי ספיקת לב - בחולי אי ספיקת לב עם עיכוב בהולכה, קוצבי CRT יכולים לשפר את התיאום של ההתכווצויות החדריות. כך ניתן לשפר את תפוקת הלב ולהקל על תסמינים כמו קוצר נשימה ואגירת נוזלים.

התעלפות (סינקופה) - פרקי התעלפות, הידועים מבחינה רפואית בשם סינקופה, יכולים לנבוע מברדיקרדיה או מקצב לב לא סדיר. קוצבי לב יעילים מאוד במניעת סינקופה על ידי הבטחת קצב סדיר.

מניעת דום לב פתאומי - בחולים עם סיכון לדום לב פתאומי עקב מצבים כמו הפרעות קצב דיספלסיה של חדר ימין (ARVD), קוצבי לב יכולים לספק גיבוי ולהגן מפני הפרעות מסכנות חיים.

לאחר ניתוח לב - חלק מהמטופלים עלולים לחוות הפרעות זמניות בקצב הלב. במקרים אלו ניתן להשתמש בקוצב לב זמני, לייצוב הלב עד לחזרת הקצב התקין.

סוגים של קוצבי לב מלאכותיים

ישנם מספר סוגים של קוצבי לב מלאכותיים, שכל אחד מהם נועד לתת מענה למצבי לב ספציפיים ולצורכי המטופל:

  • קוצב לב חד לשכתי - לקוצבים אלה יש אלקטרודה אחת הממוקמת בדרך כלל בחדר הימני בלב. קוצבי לב חד-לשכתיים משמשים לעיתים קרובות עבור חולים עם הפרעות קצב פרוזדוריות או חדריות, הדורשות מענה בתא אחד בלבד.
  • קוצב לב דו לשכתי - לקוצבים דו-לשכתיים יש שני מובילים: אחד לחדר הימני ואחד לחדר השמאלי. משמשים בעיקר לטיפול במצבי ברדיקרדיה.
  • קוצב לב דו-חדרי (Cardiac Resynchronization Therapy - CRT) - לקוצבים אלו יש שלושה מובילים - בחדר הימני, בחדר השמאלי וכן בחדר השמאלי התחתון. משמשים בחולי אי ספיקת לב, קרדיומיופתיה או בעיה משמעותית אחרת בחדר השמאלי.
  • קוצבי לב ללא אלקטרודות - קוצבים קטנים בגודל סוללה המושתלים ישירות בתוך הלב.

אתגרים ושיקולים בהשתלת קוצב לב

קוצבי לב מלאכותיים הם אומנם מכשירים משנים חיים, אך הם אינם חפים מאתגרים. חיוני הן לחולים והן לנותני שירותי הבריאות להיות מודעים לגורמים הבאים:

  • סיכון לזיהום - השתלת קוצב לב טומנת בחובה סיכון של זיהום באתר הניתוח או לאורך האלקטרודות. טכניקות סטריליות קפדניות וטיפול לאחר הניתוח חיוניים כדי להפחית סיכון זה.
  • חיי סוללה - לקוצבי לב יש חיי סוללה סופיים, הנמשכים בדרך כלל 5 עד 15 שנים. כאשר הסוללה מתקרבת לסיומה, נדרש הליך כירורגי להחלפת המכשיר.
  • סיבוכי מוליכים - המובילים עלולים להישבר או להתנתק עם הזמן, מה שמצריך שינויים או החלפה. בעיות הקשורות למובילים עלולות להשפיע על פעילות קוצב הלב.
  • ספי קצב - הכמות המינימלית של אנרגיה חשמלית הנדרשת כדי לגרות את הלב ביעילות. עם הזמן, ספי הקצב עלולים לעלות, מה שעלול לדרוש התאמות בהגדרות קוצב הלב.
  • תאימות עם MRI - מושתלי קוצב לב מסורתי בדרך כלל אמורים להימנע מבדיקות MRI, זאת עקב הסיכון להפרעה בתפקוד המכשיר. עם זאת כיום יש גם קוצבי לב חדשניים המותאמים ל-MRI.
  • שיקולי אורח חיים - פעילויות מסוימות, כגון ספורט מגע אינטנסיבי או הפעלת מכונות כבדות, עשויות לשאת סיכון מוגבר לנזק למכשיר. יש להתייעץ עם הגורם המטפל כדי לקבוע אמצעי זהירות מתאימים.


מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ אצל גורם מקצועי מוסמך.