איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

החיים בפנסיה: כך תסחטו עד תום את תפוז הפרישה

בניגוד לנהוג לחשוב, פרישה אינה כרוכה רק בתכנון פיננסי או ביציאה ל"חופשה תמידית". למצב הנקרא "פנסיה" יש למעשה 4 שלבים שכדאי להכיר.

רובנו לומד שצריך להתכונן לפנסיה מבחינה פיננסית. מקורות ההכנסה הצטמצמו, ועלינו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע להוצאות ולהכנסות שלנו. אבל מה שפחות מלמדים אותנו הוא להתכונן לפנסיה גם מבחינה פסיכולוגית, ויש לכך כמה סיבות.

נכון לפברואר 2022, מדי יום יוצאים לפנסיה 10 אלף תושבי צפון אמריקה, וזה יהיה כך במשך 10 עד 15 השנים הקרובות. הסופר והפנסיונר דר' ריילי מויינס (Riley Moynes) קורא לכך "צונאמי של פנסיה", וטוען שרבים מהפורשים לא באמת יודעים למה לצפות בשלב זה בחייהם.

מעבר לכך - רוב הסיכויים שנבלה שליש מחיינו כפנסיונרים. לכן חשוב להיות מודעים מראש לעובדה שייתכנו השפעות פסיכולוגיות ואחרות, הנלוות למצב של פרישה.

כל עוד אנחנו בשוק העבודה, יש לנו מושג כלשהו לגבי הגדרות של סיפוק, הצלחה ועמידה באתגרים. אבל מה קורה להגדרות הללו כשיוצאים לפנסיה? חלק מהיוצאים לפנסיה מרגישים שהם כבר לא עוסקים בדברים חשובים, לא תורמים מעצמם ומיכולותיהם ולא מהווים פקטור משמעותי.

כדי להבין יותר לעומק איך סוחטים את מלוא התפוז שנקרא פרישה, מויינס ראיין מאות פנסיונרים. זאת מכיוון שלא הצליח למצוא מידע אודות השאלה הזו מההיבט הפסיכולוגי-נפשי-רגשי, אלא רק במונחים של פיננסים ונכסים (שאכן חשובים מאוד, אבל פחות כאשר מדובר בממד הפסיכולוגי של תקופת הפרישה).

בצורה כזו גילה מויינס מסגרת שמאפשרת למצות את תקופת הפנסיה. יציאה לפנסיה היא תהליך בן 4 שלבים שכולם עוברים, ולא תמיד מדובר בנסיעה שקטה ונטולת קפיצות.

שלב 1 בפנסיה - חופשה

בשלב זה מרגישים שיוצאים לחופשה אחת גדולה ומתמשכת. מתעוררים מתי שרוצים, עושים מה שרוצים כל היום, והחלק הכי טוב הוא שאין שגרה קבועה מראש. עבור רוב האנשים, שלב 1 מייצג את הפרישה האידיאלית: להירגע, ליהנות, להיות חופשי.

עבור רוב האנשים שלב 1 נמשך בערך כשנה אחת או מעט יותר; ואז, בצורה תמוהה, שלב זה מתחיל לאבד מיוקרתו. אנו מתחילים להרגיש קצת משועממים, ולפעמים ממש מתגעגעים לשגרת היומיום שהייתה מנת חלקנו עד לא מזמן. משהו בתוכנו כנראה מחייב שגרה כלשהי.

אז אנו שואלים את עצמנו: האם זה כל מה שיש בפנסיה? למעשה, במצב הזה אנו כבר עוברים לשלב 2.

שלב 2 בפנסיה - אובדן

בפנסיה אנו למעשה מאבדים את חמשת הגדולים - שגרה, זהות עצמית, מערכות יחסים עם קולגות, תחושת מטרה וכן אובדן כוח (כזה המגיע מהיותנו בעמדה כלשהי במקום עבודה).

אנו בדרך כלל לא מודעים לאובדנים הללו כשהם מתרחשים, ומכיוון שהכול קורה כמעט בבת אחת - נדמה לנו שכל חיינו נעלמו באבחה אחת ("פוף!", כמו שאומרים באמריקה). זה טראומטי עבורנו.

כמו כן שלב 2 הוא השלב שבו אנו נתקלים בשלושה אתגרים נוספים (Three D's): גירושין (Divorce), דיכאון (Depression) וירידה ביכולות (Decline), הן פיזיות והן קוגניטיביות.

התוצאה של כל השינויים הללו, שלעיתים מתרחשים בבת אחת, היא תחושה כאילו נדרסנו על ידי אוטובוס. לפני שנוכל להגיע ליתרונות הטמונים בשלבים 3 ו-4, יהיה עלינו לעבור שלב של פחד, חרדה ואולי אפילו דיכאון (קצת בדומה לשלבי האבל לאחר אובדן של אדם אהוב).

אז כדאי להיות מודעים לכך מראש ולהתכונן לים קצת סוער, לפחות בהתחלה. למרבה המזל, רובנו נבין שככה אי אפשר להמשיך, בטח ובטח לא 20, 30 או יותר שנים. ברגע שאנו מבינים זאת, מגיע שלב 3.

איך נהנים מהפנסיה

שלב 3 בפנסיה - ניסוי וטעייה

בשלב זה אנו שואלים "כיצד אוכל שוב להפוך את חיי למשמעותיים"? כיצד אוכל לתרום? לעיתים קרובות התשובה תהיה: לעשות דברים שאנחנו אוהבים ושאנו טובים מאוד בעשייתם. עם זאת, גם בשלב 3 אנו עלולים להיתקל באכזבות ובכשלונות.

לא תמיד מה שאנו בוחרים לעשות, ייטיב עמנו או יתגלה כדבר הנכון עבורנו. התנדבות, לימודים או אפילו עבודה כלשהי במשרה חלקית. לעיתים יתגלה שחלק ניכר ממה שבחרנו לעשות לא מניב את הסיפוק או את התוצאות שרצינו, או שפשוט ירד לטמיון מסיבות כאלה ואחרות.

מה שחשוב הוא להמשיך לנסות ולהתנסות בפעילויות שונות, שיגרמו לנו לרצות לקום בבוקר. אחרת אנו עלולים לחזור בחזרה לשלב 2 (שבו מרגישים כאילו עלה עלינו אוטובוס), וזה לא מבשר טובות להמשך.

שלב 4 בפנסיה - למצוא ולהמציא את עצמנו מחדש

לא כולם מצליחים להגיע לשלב 4, אבל אלו שכן הם מהפנסיונרים המאושרים ביותר. ובכל זאת, גם שלב 4 כולל בתוכו שאלות קשות הדורשות מענה. לדוגמה: מה המטרה של כל זה? מהי המשימה שלי? איך אפשר לסחוט ולמצות את תפוז הפרישה במלואו?

חשוב למצוא פעילויות המעניקות לנו משמעות, סיפוק והישגיות. בדרך כלל זה כמעט תמיד כרוך במתן שירות כלשהו לאנשים אחרים. לדוגמה: מתן סיוע לקרן צדקה כלשהי; מתן ייעוץ או אפילו שיעורים בתחומי מומחיותכם; וכן הלאה. בצורה כזו אפשר ליצור קבוצות לימוד בהן הפנסיונרים הם המורים, שוודאי ישמחו בחפץ לב לתרום מהידע ומהניסיון שצברו. גם שהייה במחיצת ילדים הוכחה כפקטור משפר-חיים בגיל השלישי.

אם מגיעים בהצלחה לשלב 4 ומתמידים בו, כל מה שאבד בשלב 2 מוחזר לבעליו.

לסיכום

מומלץ בהחלט ליהנות משלב החופשה בפנסיה שלכם.

להיות מוכנים לשינויים ואובדנים בשלב השני.

לנסות ולהתנסות בכמה שיותר דברים בשלב שלוש.

ואז לסחוט את כל תפוז הפנסיה בשלב ארבע.