איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

האם דמנציה היא מחלה תורשתית?

אחת המחלות הקשות של המאה ה-21, היא ללא ספק מחלת הדמנציה. שכיחות הופעת הדמנציה ככל שמזדקנים הולכת וגדלה, לא נמצא לה מרפא, ואחוז הסובלים מדמנציה, וה"פופולארית" ביותר, אלצהיימר, הולך וגדל גם כן.

אחת המחלות הקשות של המאה ה-21, היא ללא ספק מחלת הדמנציה. שכיחות הופעת הדמנציה ככל שמזדקנים הולכת וגדלה, לא נמצא לה מרפא, ואחוז הסובלים מדמנציה - וה"פופולארית" ביותר, אלצהיימר -הולך וגדל גם כן.

כיצד באים לידי ביטוי מאפייני המחלה? מהם הגורמים לדמנציה בכלל, והאם הגורמים גנטיים, בפרט? כיצד מתמודדים עם דמנציה? לפניכם סקירה עניינית וממצה.

דמנציה – מאפיינים

עם הגיל, ניתן לראות פגיעה בזכרון, ואין זה יוצא דופן, כל עוד זה לא מלווה בסממנים נוספים. אדם שלא סובל מדמנציה, כן ייזכר בשלב כלשהו היכן הניח את הספר, או פרטים מסוימים מאירוע כלשהו. המאפיינים של מחלת הדמנציה באים לידי ביטוי כך:

פגיעה בזיכרון לטווח קצר – החולה שוכח היכן הניח חפציו, עם מי שוחח כעת, מה השם של האדם עימו הוא משוחח, מה השם שם חפץ מסוים.

פגיעה בהתמצאות במרחב – החולה לא מזהה היכן הוא נמצא, כאשר נמצא בסביבה מוכרת.

פגיעה בתפקודים ארגוניים – החולה לא מצליח לתכנן טיול או לנהל חשבון בנק.

פגיעה בהתנהגות – החולה מתנהג באגרסיביות, בעצבות, אי שקט, שוטטות, חוסר שליטה וחוסר ריסון דחפים מיניים, אגירת חפצים, הטחת קללות.

תופעות פסיכולוגיות – חרדות, הזיות, חזיונות שווא, מצב רוח דכאוני.

דמנציה – גורמים

האם דמנציה היא מחלה תורשתית? מחקרים גנטים מגלים קשרים בין דמנציה לגנטיקה. ישנם גנים פגומים אשר העברתם התורשתית יכולה לסייע ליצירת המחלה. נמצא קשר בין מידע גנטי פגום בכרומוזומים 1,14,21. צורת ההעברה התורשתית מכונה "אוטוזומלית דומיננטית", מה שאומר שנוכחות גן פגום של אחד הצדדים, די ועל מנת לייצר את המחלה.

במקרים נוספים נמצא קשר בין הגן על כרומוזום מס' 19, לבין דמנציה בגילאים מאוחרים, שהיא הפן השכיח ביותר של המחלה.

דמנציה – התמודדות

על מנת להתמודד עם המחלה באופן המיטבי ביותר, ראשית יש לקבל אותה,ומדובר בעיקר עבור סביבתו של החולה. ההבנה כי התנהגותו ומעשיו של החולה קורים כתוצאה מהמחלה, ולא כתוצאה מהקפריזות האישיות שלו, תעזור מאוד להתמודד עם המחלה. האנרגיה צריכה להיות מושקעת ומתועלת ליהנות ככל שניתן ממה שניתן, ולא לחשוב על כך שהאדם אינו כשהיה, אלא לקבל את המצב ומשם להמשיך הלאה, עד כמה שניתן.

התמודדות עם דמנציה ברשת עמל ומעבר

אנשים המתמודדים עם דמנציה, זקוקים לליווי מקצועי של בעלי ידע וניסיון, ולקבוצת עמל ומעבר ניסיון רב שנים בליווי אנשים המתמודדים עם המחלה. אנשי המקצוע שלנו מלווים במהלך השנים אלפי חולים, לומדים ומעמיקים ידע בנושא, מפתחים תרפיות ותחומי עיסוק בהם ניתן לסייע למטופלים.