איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

בטיחות בבית עבור מבוגרים

ההורים שלנו חשובים לנו ובריאותם מעסיקה אותנו יום ולילה. אם הם גרים בבית ולא בדיור מוגן כלשהוא אנחנו מחויבים לדאוג להם, לוודא שהם בסדר ושיש להם את כל מה שהם צריכים, וכמובן, לעשות הכול על מנת שהם יהיו בטוחים.

בטיחות בבית אצל מבוגרים

כשהיו צעירים, ההורים שלנו דאגו לנו, לבטיחותנו ולרווחתנו. כעת – הבריאות והבטיחות שלהם מעסיקה אותנו כל העת. כאשר ההורים גרים בדיור מוגן או בבית אבות, קיימים המתקנים הדרושים והצוות הדרוש להם. אך אם ההורים גרים בבית, עלינו לוודא כי הסביבה בטוחה ומותאמת לצרכים שלהם.

בטיחות בבית חשובה במיוחד בגיל המבוגר, כאשר אצל האדם מופיעות מגבלות פיזיות – השמיעה מתדרדרת,הראייה אינה חדה וגם שיווי המשקל וטווח התנועות אינם כשהיו. לכן, חשוב להכיר היטב את סכנות הבטיחות בבית, ולבחור באמצעים המתאימים שיסייעו להנגיש את הבית ולהפוך אותו לבטוח עבור האדם המבוגר.

סכנות הבטיחות הקיימות בבית

אחת הסכנות המשמעותיות ביותר בגיל מבוגר היא סכנת הנפילות. כאן הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה: 1 מתוך 3 מבוגרים שעברו את גיל 65 חווה נפילה שכל אחת מהן, קטנה כגדולה, עלולה לגרום לפגיעות קשות – שברים, חבלות ואפילו דימומים. כל אלו עלולים לסכן את חייו של הקשיש.

נפילות בבית עלולות להתרחש בשל הסיבות הבאות:

  • מצב גופני – מבוגרים רבים סובלים מבעיות רפואיות המקשות עליהם לבצע פעולות יום-יומיות. לדוגמה, כאשר הקשיש עובר מישיבה לעמידה הוא עלול לסבול מתת לחץ דם ולאבד את שיווי משקלו. גם מצבים אחרים כגון מגבלת ראייה, הפרעה קוגניטיבית כלשהי, מחלה או בעיות מפרקים עלולים לגרום לאיבוד שיווי המשקל ולנפילה.
  • גורמים סביבתיים –בבית של כל אחד מאתנו ישנם חפצים רבים העלולים להפוך למכשולים; רהיטים שאינם תקינים, שטיחים שאינם פרושים כראוי או כל רהיט אחר המפריע למעבר. אם תנאי התאורה בבית אינם אופטימליים, או אם האדם סובל מלקות ראייה, הסכנה לנפילה גדלה.

מלבד הפגיעה הגופנית, לנפילות יכולות להיות השלכות נפשיות. הקשיש שנפל בביתו עלול לפתח חרדות שונות, ולעיתים הוא יחשוש לצאת מפתח ביתו בשל הסיכון לנפילה. כך הקשיש ממאן לצאת מביתו ומצמצם באופן משמעותי את הפעילות שלו. במצב זה של חוסר בתנועה, הבריאות הגופנית עלולה להידרדר והקשיש עלול להפוך לסיעודי.

הנגשת הבית

כדי למנוע נפילות בבית וכדי להפוך את הבית לבטוח עבור הקשיש, חשוב מאוד להנגיש אותו בהתאם לצרכים. לעיתים יהיה מדובר בשינוי קטן בלבד, למשל ארגון מחדש של הרהיטים, ולעיתים יהיה צורך באמצעי הנגשה מתקדמים. כדי לוודא שאתם מבצעים את ההנגשה כראוי, מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע של חברת "נגיש" ולהתרשם ממבחר הפתרונות שהיא מציעה.

הנגשת הבית יכולה להתבצע בעזרת האמצעים הבאים:

  • מעלוני מדרגות – מדרגות הן דוגמה לגורם סיכון מרכזי לנפילות, והקשיש עלול למעוד בעת העלייה או הירידה בהן. לכן, מומלץ להתקין מעלונים על פי הצרכים של האדם המבוגר, ואפשר לבחור בין מעלוני כיסא לבין מעלונים המותאמים לשימוש עם כיסא גלגלים.
  • רמפות – אם בבית ישנם מפלסים שונים המחוברים באמצעות מדרגות, ניתן בעת הצורך להתקין רמפה שתאפשר התניידות באמצעות כיסא גלגלים.
  • אביזרים לאמבטיה – אזור האמבטיה הוא חלקלק ולכן מהווה סיכון ממשי עבור הקשיש. על כן, מומלץ שבאמבטיה יהיו ידיות אחיזה נוחות, הגבהה לאסלה וכיסא רחצה. כל אלו יקלו על הקשיש ויהפכו את השימוש בחדר הרחצה לבטוח יותר.
  • ריהוט מתאים לחדר השינה – בגיל מסוים, גם הקימה מהמיטה עלולה להיות לא פשוטה. כיום ניתן להיעזר במיטה סיעודית מתכווננת וניתן להיעזר גם במעקה בטיחות ובמזרן למניעת פצעי לחץ. לצד כל אלו קיימים גם שולחנות "אחות אילמת" שניתן למקם אותם סמוך למיטה לנוחות מלאה.
  • אביזרים נוספים – מלבד אמצעי הבטיחות שתוארו לעיל, קיימים עזרים רבים נוספים. הליכונים, כורסאות קימה,עזרי שמיכה ומוצרי ניידות אחרים יקלו על הקשיש וישמרו על בטיחותו.

לסיכום, הנגשת הבית, כמו גם בטיחות בבית, יסייעו להגן על האדם המבוגר ולמנוע פגיעות משמעותיות ומסכנות חיים. כמובן שמומלץ גם להיעזר בטיפול סיעודי על ידי מטפלת סיעודית או עובד זר לסיעוד באמצעות חברת סיעוד מובילה.

אנו מזמינים אתכם לפנות לאנשי המקצוע של חברת "נגיש" ולהכיר את כל פתרונות ההנגשה והניידות שבעזרתם תוכלו להגן על האנשים היקרים לליבכם.