איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

רפורמה בגמלת הסיעוד

החל מנובמבר 2018, נכנסה לתוקף הרפורמה בגמלת הסיעוד. במהלך השנים הקרובות, עתידים להיכנס לתוקף שינויים נוספים בגמלת הסיעוד וקצבאות הסיעוד במדינת ישראל.

החל מנובמבר 2018 נכנסה לתוקף הרפורמה בגמלת הסיעוד. במהלך השנים הקרובות, עתידים להיכנס לתוקף שינויים נוספים בגמלת הסיעוד וקצבאות הסיעוד במדינת ישראל. הרפורמה בגמלת הסיעוד מגדירה מספר גדול יותר של רמות זכאות לקצבת סיעוד מאשר בעבר, כך שכיום יש 6 רמות זכאות, בניגוד ל-3 שהיו בעבר.

בנוסף, מי שהיה זכאי לקצבת סיעוד לפני נובמבר 2018 - יהיה זכאי באופן אוטומטי לזכאות הגבוהה יותר מבין שתי האפשרויות לרמת התלות שלהם בסיוע חיצוני. שינוי חשוב נוסף בעקבות הרפורמה הוא האפשרות לקבל קצבה כספית במקום חלק מיחידות הסיוע השבועיות, וזאת בנוסף לזכאות הקיימת למי שמעסיק מטפל סיעודי צמוד.

רמות זכאות לטיפול סיעודי ויחידות שירות

להלן רמות הזכאות לסיוע סיעודי, בהתאם לרמות הנקבעות על ידי המוסד לביטוח לאומי:

רמה ניקוד במבחן התלות ADL שעות טיפול מטפל ישראלי שעות טיפול מטפל זר
1 2.5 - 3.5 5.5 0
2 3.5 - 4.5 10 0
3 5 - 6 17 14
4 6.5 - 7.5 21 18
5 8 - 9 26 22
6 9.5 - 10.5 30 26

אילו שירותים ניתן לקבל במסגרת חוק הסיעוד?

אלו הנמצאים זכאים לסיוע סיעודי יכולים לקבל מגוון שירותי סיעוד בביתם:

  • לחצן מצוקה – לחצן המאפשר להזעיק עזרה 24 שעות ביממה. השירות כולל התקנת לחצן מצוקה וחיבור הלחצן למוקד מאויש.
  • שירותי השגחה וטיפול - שירותים הניתנים על ידי מטפל או מטפלת סיעודית בבית הקשיש וכוללים סיוע בהלבשה, רחצה, ניידות, החלפת חיתולים, אכילה ועוד. במסגרת זו ניתן גם להעסיק עובד זר כמטפל.
  • שירותי כביסה - איסוף והחזרה שלכבסים מביתו של הקשיש, כולל כביסה, ייבוש, קיפול, וסידור הכביסה.
  • סיוע בניהול משק בית - סידור בית הקשיש, ניקיון בסיסי של החדרים בהם הקשיש משתמש, וקניות שלמוצרים שונים. ניקיון לא יסודי של הבית ייעשה פעמיים בשבוע, רק במקומות בהם נמצא הקשיש. אם הקשיש גם עם בני משפחה נוספים, אין המטפל/ת צריכים לנקות את חדריהם.
  • פעילות במרכזי יום לקשישים - שירותי הסעה מבית הקשיש וחזרה לביתו ממסגרת יומית לאזרחים ותיקים המספקת לו פעילות חברתית, תרבותית, גופנית, וטיפול של אחיות בקהילה ועובדים סוציאליים.
  • אספקה של מוצרי ספיגה - אספקה של מוצרי ספיגה הגייניים מחברות המספקות את המוצרים לקשישים אשר נמצאו זכאים לגמלת סיעוד.

אילו שירותים אסור לבצע בידי המטפל/ת, על פי הגדרות הביטוח הלאומי?

טיפול אישי והשגחה:

מותר וצריך לעשות: לבישה, אכילה, רחיצה, טיפול במצבי אי שליטה על הסוגרים, החלפת מוצרי ספיגה ומצעים,סיוע  ותמיכה בכל הנוגע לניידות בבית.

אסור לעשות:  אסור בתכלית האיסור לעשות טיפולים פרא רפואיים: זריקות, מתן כדורים, גזירת ציפורניים, גזירת/צביעת שיער, החלפת תחבושות, עיסויים מכל סוג שהוא, חוקן.

עזרה בניהול משק בית:

(פעולות הניקיון והסידור יבוצעו בחדרים בהם מתגורר או משתמש המטופל: מטבח, פינת אוכל, חדר אמבטיה, שירותים, חדר שינה, סלון).

מותר וצריך לעשות :סידור הבית, טאטוא, ניגוב אבק, שטיפת רצפות, אחזקה בסיסית של ניקיון המטבח, אמבטיה+ שירותים, בישול, כביסה קלה או במכונה, גיהוץ, קניות וסידורים מחוץ לבית.

אין לבצע עבודות ניקיון יסודיות וקשות כגון: ניקוי חלונות, תריסים, ניקוי קירות, ניקוי יסודי של תנור, הזזת ריהוט כבד, ארונות מטבח וכד'.

את העזרה בניהול משק בית נותן המטפל בזיקה ישירה לצורכיהם השוטפים של המטופל ו/או בן זוגו, ולא מסייע בצרכים של בני משפחה או דיירים אחרים.

אסור לעשות:  אסור בתכלית האיסור לעשות טיפולים פרא רפואיים: זריקות, מתן כדורים, גזירת ציפורניים, גזירת/צביעת שיער, החלפת תחבושות, עיסויים מכל סוג שהוא, חוקן.

 

מה קורה במידה והקשיש אושפז?

במקרה של אשפוז הקשיש, המטפל יצטרף לטיפול במהלך 30 הימים הראשונים בלבד, וזאת רק במקרה שלאשפוז באחד מבתי החולים המופיעים ברשימת הביטוח הלאומי (רוב בתי החולים מופיעים).

אם הקשיש מאושפז במחלקה סיעודית, מחלקה לתשושי נפש, בית חולים גריאטרי או במוסד בו רוב הוצאות האחזקה ממומנות על חשבון גוף ציבורי, אין אפשרות לקבל גמלת סיעוד.

 

תהליך קבלת הזכאות לסיוע סיעודי

הגשת תביעה לקצבת סיעוד אפשרית החל מגיל פרישה, והיא מתבצעת באופן הבא:

  • מילוי טופס תביעה לגמלת סיעוד – קשיש המתגורר בבית אבות או מוסד אחר צריך למלא גם את סעיף 9 בטופס התביעה לגמלת סיעוד.
  • איסוף מסמכים רפואיים עדכניים – יש להגיש עם טופס התביעה תדפיס מידע רפואי הכולל את התמצית של התיק הרפואי של מבקש הסיוע, אבחנות רפואיות, טיפולים, תרופות, וסיכום אשפוז שהתקיים בשלושת החודשים האחרונים, במקרה ואכן היה אשפוז בתקופה הזו.
  • אישורי הכנסות – אישורי הכנסה שלמבקש הקצבה ובן/בת זוגם עבור (ללא פירוט קצבאות ביטוח לאומי, אישורי רנטה, או קצבאות אחרות לנרדפי הנאצים וניצולי שואה) עבור שלושה חודשים מתוך ארבעת החודשים האחרונים.
  • ייפוי כוח – במקרים בהם מגישה תביעה והחתום עליה או אפוטרופוס חוקי ולא תובע הקצבה עצמו, יש לצרף לטפסים העתק של צו אפוטרופוס.
  • תעודת עיוור – מבקש קצבה שיש ברשותו תעודת עיוור צריך לצרף לתביעה העתק של תעודת העיור.

את טופס התביעה והמסמכים הרלוונטיים יש לשלוח למוסד לביטוח לאומי טפסים מקוונים באמצעות האתר הייעודי של המוסד, שליחת טפסים שמולאו ידנית באמצעות אתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי, או בדואר/פקס/תיבת שירות של הסניף באזור המגורים של מבקש הבקשה.

לאחר שכל הטפסים מולאו ונשלחו, התביעה לקבלת סיוע סיעודי תיבחן על ידי המוסד לביטוח לאומי. תביעות רלוונטיות ייבחנו על ידי מעריך סיעודי אשר יגיע לביקור בית כדי לבחון את יכולות התפקוד של מבקש הסיוע. ישנם מקרים בהם ניתן יהיה לקבוע זכאות לקבלת סיוע סיעודי ללא בדיקת מעריך, אלא על סמך מסמכים רפואיים בלבד.

העסקת מטפל סיעודי זר

אלו המעוניינים לקבל סיוע של עובד זר צריכים לקבל אישור לכך מרשות האוכלוסין וההגירה בהתאם לזכאות להעסיק עובד זר בסיעוד. עובד זר ניתן לגייס רק באמצעות חברות המורשות לתווך בנושא הזה והמכונים "תאגיד עובדים זרים".

תשלום השכר של העובד הזר יכול להתבצע באמצעות הקצבה הנקבעת על ידי המוסד לביטוח לאומי לפי התנאים שהוגדרו מעלה. לאחר קבלת היתר להעסקת עובד זר, יש להיעזר בתאגיד עובדים זרים על מנת לבצע את השמת העובד הזר.

איך מעסיקים בן משפחה כמטפל סיעודי?

כיום ניתן להעסיק גם בני משפחה כמטפלים סיעודיים תחת תנאים מסוימים:

  • חברות סיעוד בלבד יכולות להגיש בקשה להעסקת בן משפחה.
  • ניתן להעסיק בני משפחה כמטפלים סיעודיים רק באזורים עם דיווח טלפוני ורק כאשר יש טלפון קווי בבית. בנוסף, עו"ס מטעם החברה הסיעודית צריך לבדוק את החיבור הטלפוני ואת תקינותו.
  • לא ניתן להעסיק בן משפחה כמטפל סיעודי לפני קבלת פוליסה המיועדת לכך.