איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

מדריך שומנים בדם: כולסטרול, טריגליצרידים ועוד

שומנים בדם הוא שם כולל לכל סוגי הכולסטרול וכן לטריגליצרידים. כאשר רמות השומן בדם גבוהות מהנורמה, נוצר מצב הנקרא היפרליפידמיה שעלול לסכן את בריאותנו. למרבה המזל יש מה לעשות.

שומנים בדם - כולסטרול, טריגליצרידים ועוד

רובנו מורגלים בבדיקות דם תקופתיות; אך כמה מאיתנו באמת שמים לב לתוצאות הבדיקה? בכל הנוגע לרמות השומנים בדם, כדאי להבחין בין כמה מקורות עיקריים של שומן. לכל סוג של שומנים יש יתרונות וחסרונות, וכמובן גם דרכים לשמור על הרמה הרצויה בדם.

כל סוגי השומנים הללו יחד נקראים "פרופיל השומנים בדם". כאשר רמות השומנים בדם גבוהות מהרצוי (היפרליפידמיה), הדבר עלול להוביל למחלות ובעיות נוספות שעלולות להוביל אף למוות. מכיוון שאין סימנים מזהים מקדימים עד שכבר מאוחר, מומלץ עד חובה לעשות בדיקות דם תקופתיות.

כולסטרול (Cholesterol)

כולסטרול הוא חומר שבונה את דפנות תאי הגוף וכן מייצר הורמונים ומלחי מרה. שני שליש ממנו מיוצרים באופן טבעי בכבד, ושליש נוסף מגיע ממזון שומני. סך כל הכולסטרול בגוף כולל את הכולסטרול "הרע" ואת הכולסטרול "הטוב".

גורמים לכולסטרול גבוה: בדרך כלל מדובר בנטייה גנטית (מה שאומר שגם אנשים רזים עלולים לסבול מעודף כולסטרול), אך גם אורח החיים משפיע על רמת הכולסטרול הכללית בגוף. מדי שנה מתים בעולם כ-2.6 מיליון בני אדם ממחלות שהן תוצאה של עודף כולסטרול. פעילות גופנית ואכילה נכונה יכולים להוריד את רמת הכולסטרול כמעט בשליש.

ערך רצוי מומלץ: מתחת ל-200.

כולסטרול רע (Low Density Lipoprotein)

חלקיקי ליפו-פרוטאין בשם LDL הם אלו שנושאים את השומנים בדם ומביאים אותם אל תאי הגוף. הם נקראים "רעים" מכיוון שהם מייצרים משקעים בכלי הדם, שעלולים לחסום אותם ולגרום לטרשת עורקים. מצב זה עלול להוביל למחלות לב וכלי דם ואף לאירוע מוחי.

גורמים לכולסטרול רע: שילוב של גנטיקה ואורח חיים. יש מצבים בהם עודף כולסטרול הוא מצב גנטי שעובר מדור לדור; ויש מצבים בהם הוא תוצאה של אורח חיים מסוים (בעיקר צריכה גבוה של מזונות עתירי שומן מן החי, שומן טרנס וחוסר בפעילות גופנית). אכילה נכונה ופעילות גופנית אירובית תסייע להפחתת הכולסטרול הרע; במצבים חריגים יידרשו תרופות בשם סטטינים.

ערך רצוי מומלץ: תלוי ספציפית בכל מטופל; חובה להתייעץ עם רופא.

כולסטרול טוב (High Density Lipoprotein)

חלקיקי ליפו-פרוטאין בשם HDL הם אלו שנושאים את השומנים בדם מתאי הגוף בחזרה לכבד. הם נקראים "טובים" מכיוון שהם עושים את הפעולה ההפוכה לעומת LDL, ובעצם מסירים את הכולסטרול הרע מהתאים. LDL מגן על הלב ומונע טרשת עורקים.

גורמים לכולסטרול טוב: ניתן להעלות את רמות הכולסטרול הטוב באמצעות פעילות גופנית (בדגש על פעילות אירובית כגון הליכה, ריצה, שחייה, ריקוד); זאת בנוסף להפחתת רמות הכולסטרול הרע (כפי שצוין קודם).

ערך רצוי מומלץ: מעל 40.

טריגליצרידים (Triglyclycerides)

זהו סוג נוסף של שומנים, חמישה במספר, שנוצרים בעיקר מעודף של פחמימות וסוכרים שלא הפכו לאנרגיה. רמת הטריגליצרידים מושפעת בעיקר מהאוכל שאנו אוכלים, בדגש על פחמימות וסוכרים.

גורמים לטריגליצרידים: עודף משקל, סוכרת, שתיית אלכוהול מופרזת, יותר מ-60% פחמימות בתפריט ועוד. רמות גבוהות של טריגליצרידים עלולות להוביל לטרשת עורקים, מחלות לב, כבד שומני וסוכרת. אימוץ אורח חיים נכון יסייע בהפחתת הטריגליצרידים בדם.

ערך רצוי מומלץ: מתחת ל-150.


חשוב:
חריגה מטווח הנורמה בבדיקת הדם לא בהכרח מעידה על בעיה. יש להתייעץ עם הרופא המטפל או גורם מוסמך אחר.

מאמר זה אינו מהווה המלצה לטיפול מסוים או תחליף לייעוץ מקצועי אצל הגורמים הרלוונטיים.