איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

בני משפחה מטפלים: העסקת בן משפחה כמטפל סיעודי, זכויות וסיוע

בני משפחה המטפלים בקרוב שחלה או הפך סיעודי, משלמים מחיר פיזי, נפשי, רגשי ואף כלכלי. למרבה המזל ניתן להיעזר בקבוצות תמיכה וסיוע, הן אונליין והן פרונטליות.

מי הם בני משפחה מטפלים?

בישראל יש מעל מיליון תושבים בני 20 ומעלה, המטפלים לפחות בקרוב משפחה אחד. זה יכול להיות אדם סיעודי לחלוטין, תשוש נפש / דמנטי או הורה שאיבד יכולת מסוימת בשל פגיעה (נפילה, לדוגמה, מהווה פגיעה נפוצה מאוד בקרב בני 65 ומעלה - אחד מכל שלושה נופל לפחות פעם בשנה).

לעיתים אף מדובר בטיפול בלתי פורמלי על בסיס משתנה ולא קבוע, כגון סיוע שבועי בקניית מצרכים, עזרה בבית ומחוץ לבית, סיוע בטיפול רפואי ועוד. 40% מבני המשפחה המטפלים מספקים עזרה על בסיס יומיומי, ויותר מ-30% מטפלים באדם אחד כבר למעלה מעשור.

סיוע ותמיכה לבני משפחה מטפלים

העסקת קרוב משפחה כמטפל סיעודי

העסקת בן משפחה כמטפל סיעודי באה להחליף את הטרחה והעלויות הכרוכות בהעסקת מטפל חיצוני (זר או ישראלי). זכאי גמלת סיעוד יכולים להעסיק קרובי משפחה כמטפלים סיעודיים, בתנאי שהם עומדים במספר קריטריונים:

  • מדובר בבן משפחה בכל דרגת קרבה - החל מקרבה ראשונה וכלה בנכדים או אחיינים.
  • קרוב המשפחה המטפל הוא בן 18 לפחות.
  • בבית המטופל יש טלפון המאפשר דיווח.
  • העסקת בן המשפחה כמטפל אפשרית רק דרך חברת סיעוד.
  • וכן תנאים נוספים שיש להתעדכן בהם.

טופס בקשה להעסקת בן משפחה כמטפל סיעודי >

המחיר שמשלמים בני המשפחה המטפלים

עד שנת 2035 צפויים להיות בישראל 1.66 מיליון בני 65 ומעלה. בני המשפחה שלקחו על עצמם את הטיפול בהורה ו/או בחולה הסיעודי, חווים בעצמם קשיים לא פשוטים בשל המצב. עליהם להיות מוכנים לתפקד בכמה רמות במקביל - כגון הרמה הרפואית, הכלכלית, הרגשית, הבירוקרטית, המשפחתית ועוד.

למרות שהרוב מעיד על תחושת סיפוק, יש בכך אלמנט שוחק שמייצר עומס רגשי רב וכן גם עומס פיזי (בעיקר כאשר מדובר בחולה עם קושי בניידות). הטיפול בבן משפחה משפיע לרעה על מצב הרוח, מגביל את חיי החברה והעבודה של המטפלים ואף פוגע בבריאותם הפיזית והנפשית. כמעט מחציתם מגיע לקשיים כלכליים, וחלקם אף מאבד מקום עבודה ב-8% מהמקרים.

תמיכה בבני משפחה מטפלים באדם עם דמנציה

אדם הסובל מדמנציה עלול להזדקק לעזרת האחר, וברוב המקרים יהיה זה קרוב משפחה ההופך למטפל עיקרי. הטיפול באדם עם דמנציה הינו תפקיד מאתגר, והוא עלול לפגוע באיכות החיים של המטפל. על כן, חיוני לספק למטפלים כלים שיעזרו להם, ויתמכו בתפקידם זה.

אדם עם דמנציה והמטפל בו יכולים למצוא תועלת מהתערבות של ריפוי בעיסוק, הכוללת מתן ידע וכלים שיאפשרו למטפל לבצע את תפקידו לתקופת זמן ארוכה יותר, ובתוך כך יקדמו מדדי בריאות ורווחה עבור שניהם. יחד עם זאת, נמצא כי ההיענות להתערבות נמוכה, עקב הצורך לצאת ולעזוב את האדם עם הדמנציה בבית.

שימוש בטכנולוגיית מידע להתערבות מרחוק מראה הבטחה בשיפור מדדי בריאות ורווחה של המטפלים העיקריים. יחד עם זאת, נמצא חוסר במידע לגבי היישום של שימוש בטכנולוגיית המידע לסיפוק התערבויות אלו. בבית אבות עמל מעלה אדומים הוקמה קבוצה ייעודית לבני משפחה מטפלים באדם עם דמנציה, וזאת כדי להנגיש את התמיכה מרחוק באמצעות טכנולוגיית מידע חדשניות.

לאחר סקירת ספרות מחקרית ותאורטית על דמנציה, התערבויות קיימות בריפוי בעיסוק, התערבויות עבור מטפלים עיקריים, ותמיכה מרחוק - נוצר דף מידע למטפלים עיקריים באדם עם דמנציה. בנוסף, הועברה קבוצת תמיכה מרחוק לבני משפחה מטפלים באדם עם דמנציה המתגורר במוסד רפואי גריאטרי, על מנת לתת מענה ייחודי לתת-אוכלוסייה זו ולהנגיש עבורם המשך תמיכה מרחוק.

דף המידע והקבוצה שהועברה, כמו גם קבוצות עתידיות, עשויים לקדם שימוש בתמיכה קיימת למטפלים עיקריים באדם עם דמנציה במטרה לשפר מדדי בריאות ורווחה. כמו כן, הפרויקט קידם מודעות לצורך הקיים בתמיכה בבני המשפחה המטפלים - בקרב הנהלת המוסד הרפואי-גריאטרי ושירות הריפוי בעיסוק.

אל תישארו עם זה לבד

כדי להקל על ביצוע התפקיד הלא פשוט הזה, ניתן ורצוי להיעזר בחברות סיעוד המספקות שירותי השמת מטפלים סיעודיים. בצורה כזו תוכלו להקל משמעותית על העומס, הן הפיזי והן הרגשי, ולהסיר מכם את האחריות לטיפול הרצוף בהורה החולה.

אפשרות נוספת חשובה לא פחות היא להסתייע באנשי מקצוע המטפלים בתחום הרגשי והנפשי, אם באופן פרטני ואם בקבוצות טיפול ותמיכה לבני משפחה מטפלים, שידריכו אתכם בדיוק כיצד לנהוג, איך לא להישחק ועוד.

קבוצות תמיכה לבני משפחה מטפלים הן מרחב בטוח לשיתוף, לפריקה ולקבלת כלים מעשיים להתמודדות עם המצב הקיים. המנחים הם אנשי מקצוע מוסמכים בתחומי הטיפול השונים, המכירים לעומק את נושא הטיפול הסיעודי בקרובי משפחה ועד כמה הוא גובה מחיר מהמטפלים.


בת.ל.מ דיגיטל ניתן לקבל בדיוק סוג כזה של תמיכה וייעוץ
. סיוע פרטני או קבוצות אונליין הנפגשות מרחוק (בדרך כלל באמצעות זום) מסייעות למשתתפים להתמודד עם העומס המוטל על כתפיהם, לשחרר את רגשות האשמה, להכיר אפשרויות טיפול חדשות ופחות מעמיסות ועוד.

קבוצות תמיכה אונליין חוסכות לכם את הטרחה הכרוכה ביציאה מהבית, את עלויות הנסיעה, הדלק והחניה וכן את עלות מפגש התמיכה עצמו, המוזל משמעותית בהשוואה למפגש פרונטלי. כל מה שצריך לעשות הוא להצטרף לקבוצת הוואטסאפ הרלוונטית, ולהתחיל את מפגשי התמיכה בזום מהסלון בבית, מחדר השינה או העבודה ומכל מקום נוח אחר.


אתר ת.ל.מ דיגיטל הוא פרויקט מקבוצת עמל ומעבר, המציע טיפול נפשי אונליין על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, קבוצות טיפול ותמיכה ועוד.

הצטרפו לקבוצת תמיכה של בני משפחה מטפלים >