איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

טיפול סיעודי - כך תטפלו בחולה סיעודי בבית

מהו הטיפול הנכון עבור החולה הסיעודי? האם כדאי לעבור למוסד מתאים או שיש אפשרות לקבל טיפול סיעודי בבית? מדריך לקבלת ההחלטה הנכונה

כל מה שצריך לדעת על טיפול סיעודי בבית

כל משפחה הנאלצת להתמודד עם חולה סיעודי נתקלת באותה הדילמה: מהו הטיפול הנכון עבורו? האם יש צורך במעבר למוסד סיעודי, או האם ישנה אפשרות לטיפול סיעודי בבית על ידי מטפלת סיעודית?

משפחות רבות מעדיפות את האפשרות השנייה (בהנחה שיש זכאות לקצבת סיעוד) - החולה עצמו מעוניין להישאר בסביבתו המוכרת, וגם המשפחה מעדיפה שיטופל במקום בו נוח לו, לצד בני משפחתו ובשמירה על פרטיותו ועל אורח החיים שהוא מכיר.

כמובן, לטיפול סיעודי בבית יש את האתגרים שלו - חולה סיעודי זקוק להשגחה מתמדת, לעזרה בכל תחומי החיים כמעט וכן להתאמה של הבית למצב החדש. טיפול בחולה סיעודי בבית עלול ליצור גם קשיים נפשיים ורגשיים, הנובעים מהטיפול בבן משפחה קרוב שאיבד את עצמאותו.

הכתבה הבאה תעזור לכם להבין איך להסתגל למצב החדש, מה חשוב לקחת בחשבון ומתי מומלץ להסתייע במטפלת סיעודית.

התאמת הבית

פעמים רבות טיפול בחולה סיעודי בבית דורש התאמה של הבית לרמת הנכות של הקשיש. לעתים יש צורך להתקין מעקה בשירותים ובמקלחת, להצטייד במיטת טיפולים מיוחדת ובמכשור רפואי, להתקין מעלית לקומה העליונה, להתאים את הגישה לבית וכן להצטייד בעזרים שונים. התאמת הבית למצבו הרפואי של החולה הסיעודי היא חשובה מאוד, שכן היא זו שמאפשרת את איכות החיים של הקשיש הסיעודי בביתו, ואף מאפשרת לו להיות עצמאי ככל יכולתו. כמובן, יש לקחת בחשבון את העלויות הגבוהות של התאמות אלו.

נטילת תרופות

נטילת תרופות היא חלק מהותי בטיפול בחולה סיעודי - בהתאם להמלצות הרופא והמרשמים שניתנים לחולה הסיעודי, המטפלת מסייעת לוודא שהחולה נוטל את התרופות בזמן ובאופן קבוע ואף מסייעת ליטול אותן בעת הצורך. לעתים מתעורר קושי בבליעה של התרופות, ולכן חשוב לוודא שהתרופות נבלעות כמו שצריך ועל פי הנחיות הרופא.

השגחה 

חולה סיעודי זקוק להשגחה, שכן חולים סיעודיים יכולים לפתע להרגיש לא טוב ואף ליפול ולהיפצע, על כן חשוב להיות בקשר עם החולה הסיעודי ולהקפיד על ביקורים קבועים שמאפשרים מעקב אחר מצבו. מומלץ לדאוג שבן משפחה (או מטפלת סיעודית) יהיו בקשר עם החולה הסיעודי. כמו כן, מומלץ להצטייד באמצעי חירום כמו לחצני מצוקה ופעמוני מצוקה שיאפשרו לחולה לקרוא לעזרה מיידית מתי שיזדקק לה.

מטפלת סיעודית

גם אם החלטתם לטפל בחולה הסיעודי בבית ולא במוסד סיעודי כגון בית אבות, זה לא אומר שאתם מוכרחים לקחת על עצמכם את כל נטל הטיפול. במקרים רבים מומלץ להסתייע במטפלת סיעודית, שמקלה על הטיפול הסיעודי ואף מאפשרת אותו. מטפלת סיעודית מספקת שירותי סיעוד רבים הכוללים הלבשה, אכילה, רחיצה, שמירה על היגיינה, ניידות והשגחה. כמו כן, מטפלת סיעודית מסייעת בניהול משק הבית, כמו למשל ניקוי וסידור, אחזקה בסיסית, בישול בהתאמה למצב התזונתי של החולה, קניות וסידורים. אין ספק שמטפלת סיעודית מקלה משמעותית את הטיפול בחולה סיעודי, ותאפשר לכם לשמור על ראש שקט ועל שגרת חייכם.

צוות רב מערכתי

החולה הסיעודי זקוק לליווי צוות רב מערכתי, כך שמעבר למטפלת הסיעודית לרוב נדרש סיוע של עובד סוציאלי ואף סיוע פסיכוגריאטרי יכול לשפר את מצבו של החולה הסיעודי בצרה ניכרת.