איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

שיפור הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות בגיל השלישי

משחר האנושות הגוף האנושי עובר תהליך בלות בשני מישורים במקביל - המישור הפיזי והמישור הקוגניטיבי. למרבה הפלא, ניתן לעכב חלק ניכר מתהליכים אלו.

איך משפרים את הזיכרון ואת היכולת הקוגניטיבית בגיל מבוגר

שני מישורים אלו - הפיזי והקוגניטיבי - מושפעים ומשפיעים אחד על השני בו זמנית. ביניהם קיים קשר ישיר לתפקוד התקין של האדם. תהליך הבלות הפיזי והקוגניטיבי מתגבר בסביבות הגיל השלישי, אך אין זה אומר שלא ניתן לעשות משהו בנדון.

בשל תהליך הבלות הקוגניטיבי, עלולות להופיע תופעות של ירידה בזיכרון, ירידה ביכולת עיבוד מידע ושימוש בו, הפרעות קשב וריכוז וכן ירידה ביכולת הלמידה של דברים חדשים.

מצבים אלו אינם מעידים על בעיה, אלא אם כן נפגע התפקוד היומיומי של האדם. רופא המשפחה יפנה את המטופל לפסיכוגריאטר, שיאבחן האם יש התחלת תהליך של דמנציה או ירידה קוגניטיבית לא משמעותית, שניתן להתגבר עליה תרופתית והתנהגותית.

דרך הרפואה המודרנית היום אנו יודעים שקיים חידוש של תאים במוח (נוירוגנזה), וכי אפשר לשפר את תפקוד המוח כולל את הזיכרון. המוח האנושי מראה גמישות התנהגותית והוא מדריך כל תא חדש מתאי המוח, כיצד לתקשר עם תאים אחרים. המפתח לכך הוא שיפור איכות החיים שלנו. לא מדובר על שינוי דרסטי, אלא על שינויים קטנים שיכולים לעשות את ההבדל.

היכולות הקוגניטיביות של האדם מושפעות מעיסוקו בחיים, מרמת ההשכלה שלו וממצבו הבריאותי. גם לפעילות שהאדם מבצע בהווה יש משמעות רבה: אדם פעיל יותר במהלך היום, יהיה בעל יתרון על אדם שנח מרבית היום.

איך ניתן לשפר את היכולת הקוגניטיבית ולמנוע הידרדרות?

  1. שמירה על קשרים חברתיים והתנדבות למען הזולת.
  2. הקפדה על תזונה מתאימה, בהתאם למצבו הבריאותי של האדם.
  3. התמדה בפעילות גופנית המותאמת למצבו הפיזי של האדם. בכל פעילות גופנית יש לכלול 20 דקות של אימון לשיפור סיבולת לב ריאה, ותרגול של תנועות מגוונות המפעילות את שני צידי הגוף.
  4. נטילת תרופות לפי הוראות רופא מטפל בלבד ולהקפיד על סדר בארון התרופות.
  5. הקפדה על שינה טובה.
  6. אימון המוח ולמידת דברים חדשים. למשל, לדבר על ספר שקראנו, לפתור תשבצים, תשחצים, להיות אקטיביים בלמידה, ללמוד שפה חדשה.

עד כאן דובר על אנשים מבוגרים החיים בקהילה, ומצליחים לקיים אורח חיים נורמלי ותקין. קיימת אוכלוסייה אחרת בגיל השלישי אשר סובלת מירידה תפקודית, ירידה קוגניטיבית וירידה במצב הפיזי. אוכלוסייה זו עוברת להתגורר בבתי אבות תומכים לקבלת טיפול סיעודי, רפואי וכן טיפולים פרא-רפואיים.

אימון מוח גם במצב סיעודי

בעמל בשרון מתגוררים כ-400 דיירים סיעודיים, אשר עבורם זהו ביתם. במרכז גריאטרי זה מקבל הדייר מגוון רחב של שירותים וטיפולים פרא-רפואיים כגון: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, שירות תזונה, שירות סוציאלי ועוד.

נכון להיום לא ניתן לרפא מצב של דמנציה מבחינה רפואית, ולכן אחד התחומים הטיפוליים בהם מתמקד שירות הריפוי בעיסוק הוא שימור יכולות קוגניטיביות של המטופל. על מנת להגיע למקסימום שימור יכולות קוגניטיביות ומניעת הידרדרות, המרפאים בעיסוק בונים תוכנית טיפול מותאמת אישית עם ההדגשים הבאים:

השתלבות בפעילות תעסוקתית מגוונת

שילוב בקבוצות העוסקות במגוון פעילויות, ובהן קבוצת נושא, קבוצת בישול ואפייה, קבוצת שירה, איכות חיים, טריוויה, הפעלה בתנועה ועוד.

משחקים, תרגילים ופעילויות לשיפור הזיכרון

השתלבות בעבודה פרטנית קוגניטיבית כגון: פתירת תרגילי חשבון, פתירת תשבצים ותשחצים, עבודות יצירה, גלישה באינטרנט, שימוש בטאבלט ומשחקי מחשב.

הדרכת תעסוקה

מדריכי ומדריכות התעסוקה מתאימים לכל דייר פעילות לפי תחומים בהם עסק בעבר, והיו קרובים לליבו; זאת כדי שהדייר יהנה, יחוש משמעות בעשייה שלו וסיפוק אישי.

מעורבות בפעילויות חברתיות ואחרות

אינטראקציה חברתית משפרת לא רק יכולות חברתיות אלא גם קוגניטיביות ואחרות. לא משנה אם מדובר בבית אבות, במרכז יום לקשיש או בכל מסגרת אחרת - מומלץ פשוט לזוז ולהשתתף, כולל טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים אלטרנטיביים, אירועים במוסד עצמו, ימי הולדת ועוד.

האזנה למוזיקה

בעמל בשרון הוקם חדר מוזיקה לרווחת הדיירים. המרפאים בעיסוק ממליצים להגיע לחדר לשמוע מוזיקה בשפת הדייר, או לחילופין להשתתף בקבוצת מוזיקה עם אוזניות בהתאמה אישית.

תפקוד עצמאי

לעודד את המטופל / הדייר לנסות להיות עצמאי בתפקודי היום יום, עד כמה שניתן: להניע את כיסא הגלגלים לבד, לשטוף פנים, לאכול באופן עצמאי ועוד.

כמרפאה בעיסוק ומניסיוני המקצועי, אני ממליצה על מציאת איזון בכל תחומי החיים: עבודה, פנאי לימודים, משפחה, שינה ועוד. יחד עם זאת יש לרצות גם להתפתח, ללמוד ולהעמיק בכל תחום המעניין את האדם באשר הוא, לשימור איכות חיים, יכולות קוגניטיביות ורווחה אישית.


מאת: ליטל ינקוביץ - מרפאה בעיסוק, מנהלת שירות ריפוי בעיסוק בעמל בשרון