איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

אנמיה והמוגלובין נמוך אצל קשישים בגיל השלישי

אנמיה היא מצב רפואי שכיח של מחסור בתאי דם אדומים או בהמוגלובין בדם, מה שמוביל לירידה ביכולת נשיאת החמצן ולסיבוכים אפשריים. בעוד שאנמיה יכולה להשפיע על אנשים בכל גיל, מבוגרים רגישים יותר לבעיה זו.

מה זה אנמיה

אנמיה (מיעוט דם) אינה מחלה בפני עצמה אלא ביטוי של בעיה בסיסית, המשפיעה על יכולת הדם לשאת חמצן לרקמות ולאיברים שונים. המוגלובין, חלבון המצוי בתאי דם אדומים, נקשר לחמצן בריאות - ומעביר אותו לחלקים אחרים בגוף.

כאשר הגוף אינו מייצר מספיק תאי דם אדומים, או כאשר תאים אלה חסרים המוגלובין מספק - עלולה להתפתח אנמיה. מחסור זה משבש את אספקת החמצן, מה שמוביל לעייפות, חולשה וסיבוכים פוטנציאליים המשפיעים על הלב, המוח ואיברים חיוניים אחרים.

גורמים לאנמיה אצל מבוגרים

מספר גורמים תורמים לשכיחות האנמיה באוכלוסייה המבוגרת:

חוסרים תזונתיים - סיבה שכיחה לאנמיה בקרב מבוגרים היא צריכה או ספיגה לא מספקת של חומרים מזינים חיוניים; במיוחד ברזל, ויטמין B12 וחומצה פולית. חומרים מזינים אלה ממלאים תפקיד מכריע בייצור תאי דם אדומים. עם הגיל, יורדת יכולתו של הגוף לספוג חומרים מזינים אלו מהמזון, מה שמוביל לחוסרים פוטנציאליים.

מחלות כרוניות - מצבים כרוניים כגון מחלת כליות, הפרעות דלקתיות וסרטן עלולים לתרום לאנמיה. מחלות אלו עלולות להשפיע על ייצור תאי דם אדומים או להוביל לדלקת כרונית, שבתורה עלולה להפריע ליכולת של הגוף לייצר תאי דם בריאים ולשמור עליהם.

הפרעות במערכת העיכול - מצבים המשפיעים על מערכת העיכול, כגון צליאק ומחלות מעי דלקתיות, עלולים לפגוע בספיגת חומרי הזנה, כולל ברזל וויטמין B12. זה, בתורו, יכול להוביל לאנמיה.

תרופות - תרופות מסוימות, כגון נוגדי דלקת (NSAIDs) ומעכבי משאבת פרוטון (PPIs) לטיפול בצרבת, עלולות להגביר את הסיכון לדימום במערכת העיכול או להפריע לספיגה של חומרים מזינים.

שינויים במח העצם - ככל שאנשים מתבגרים, יכולתו של מח העצם לייצר תאי דם אדומים חדשים עלולה לרדת. כתוצאה מכך יש ירידה בספירת תאי הדם האדומים.

שינויים הורמונליים - שינויים ברמות ההורמונים, כגון ירידה בהורמוני המין כמו טסטוסטרון ואסטרוגן, יכולים להשפיע על ייצור תאי דם אדומים.

תסמינים וסימנים של אנמיה במבוגרים

סימפטומים של אנמיה אצל מבוגרים יכולים להשתנות בחומרתם, ועלולים להיחשב בטעות לסימני הזדקנות או בעיות בריאות אחרות. תסמינים נפוצים כוללים:

  • עייפות - סימפטום דומיננטי של אנמיה. עייפות מתרחשת עקב אספקת חמצן מופחתת לרקמות ולאיברים.
  • חולשה - אנשים אנמיים חווים לעיתים קרובות חולשת שרירים וכושר מופחת.
  • קוצר נשימה - אספקת חמצן ירודה עלולה להוביל לקוצר נשימה, במיוחד במהלך פעילות גופנית.
  • עור חיוור - אנמיה עלולה לגרום לעור להיראות חיוור מהרגיל, עקב ירידה ברמות ההמוגלובין.
  • סחרחורת - חוסר חמצן במוח עלול לגרום לסחרחורת.
  • ידיים ורגליים קרות - אנמיה עלולה לגרום לזרימת דם לקויה, וכתוצאה מכך לגפיים קרות.
  • ליקוי קוגניטיבי - במקרים חמורים, אנמיה עלולה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי, מה שמוביל לקשיים בריכוז ובזיכרון.
  • פעימות לב לא סדירות - אנמיה עלולה לאמץ את הלב, מה שמוביל לדפיקות לב לא סדירות או דפיקות לב חזקות.
אנמיה בקשישים בגיל השלישי

טיפול באנמיית מבוגרים

הטיפול באנמיה בקרב מבוגרים כולל מתן מענה לסיבות העיקריות של הבעיה, וכן בשיפור הייצור של תאי הדם האדומים. בהתאם לחומרת המצב ולגורמי השורש שלו, ניתן לאמץ גישות שונות:

תפריט מאוזן - תזונה מאוזנת ועשירה בברזל, ויטמין B12 וחומצה פולית חיונית למניעת אנמיה ולניהולה. מקורות טובים לברזל כוללים בשר רזה, עופות, דגים, שעועית, עדשים ודגנים מועשרים. ויטמין B12 נמצא במוצרים מן החי כמו בשר, דגים, מוצרי חלב ומזונות מועשרים. ירקות בעלי עלים ירוקים, פירות הדר וקטניות הם מקורות מצוינים לחומצה פולית.

תוספי מזון - במקרה של חוסרים תזונתיים, ניתן לרשום גם תוספי מזון. תוספי ברזל עשויים לתרום להגדלת רמות הברזל בדם. עם זאת, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני נטילת תוספי מזון כלשהם, שכן לצריכה מופרזת עלולה להיות השפעות שליליות.

טיפול תוך ורידי - מקרים חמורים של אנמיה עשויים לדרוש טיפול ברזל תוך ורידי, במיוחד כאשר תוספת פומית אינה יעילה. הדבר כרוך באספקת ברזל ישירות לזרם הדם תחת טיפול רפואי.

זריקות ויטמין B12 - במצבים מסוימים ייתכן שיהיה צורך בזריקות של ויטמין B12, כדי להבטיח רמות נאותות. גם פה יש לקבל ייעוץ מאנשי מקצוע בתחום.

טיפול במחלות רקע - אנמיה הנגרמת על ידי מחלות כרוניות או הפרעות במערכת העיכול, מחייבת טיפול במצב הבסיסי. ניהול מצבים אלה יכול לשפר את האנמיה ואת הבריאות הכללית.

סקירת תרופות - אם תרופות הן אלו שתורמות לאנמיה, יש להתאים את המינון או לרשום תרופות חלופיות.

שינויים באורח החיים - עידוד פעילות גופנית סדירה, הקלה על מתח נפשי ושמירה על משקל תקין יכולים להשפיע לטובה על ייצור תאי דם אדומים ועל הרווחה הכללית. זאת לצד תזונה מותאמת, כפי שכבר צוין.

ניטור קבוע - מבוגרים עם אנמיה צריכים לעבור בדיקות דם סדירות, כדי לעקוב אחר ספירת תאי הדם האדומים ורמות ההמוגלובין. כך ניתן להיות עם אצבע על הדופק, ולהתאים את תוכניות הטיפול לפי הצורך.


מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ ואבחון מקצועי אצל הגורמים הרלוונטיים