איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

עריכת צוואה

מהי צוואה ומתי צריך אותה? מה חשיבותה של כתיבת צוואה אצל מבוגרים בגיל השלישי? איך מנסחים צוואה? עו"ד עדי בורוכוביץ-שחר עם כל התשובות.

מהי בעצם צוואה?

צוואה היא מסמך אישי בו מצווה אדם בהיותו בדעה צלולה וללא כל השפעה של אדם אחר, מה יעשה ברכושו לאחר פטירתו.

החוק מונה מספר דרכים בהן ניתן לערוך צוואות, אך המקובלת ביותר היא כתיבת צוואה בכתב עליה חותם האדם המצווה בנוכחות שני עדים בגירים שאין להם כל חלק בירושה.

יתרונה של הצוואה הוא שניתן לשנותה בכל רגע נתון. הואיל והחיים, כידוע, הם דינאמיים, אזי חלוקה שהיתה מתאימה בשלב מסוים, עשויה להפוך ללא רלבנטית בתקופה אחרת.

כך ניתן לחזור ולהחליט על חלוקה שונה וכן על הוספת / גריעת יורשים בכל עת, כאשר הצוואה שתקוים בסופו של דבר היא זו שנעשתה ונחתמה על ידי המוריש בתאריך המאוחר ביותר לפני מותו.

במידה ואדם אינו עורך צוואה, אזי תחולק הירושה על פי ההסדר הקבוע בחוק הירושה לפיו יורשים ב"שיטת הפרנטלות" (המעגלים).

לאחר הכנת הצוואה על ידי עורך הדין בהתאם לרצונותיו של המצווה, נחתמת הצוואה בנוכחות שני העדים והמצווה מקבל העתקים ממנה.

במידה והמצווה רוצה בכך, הוא יכול (אך אין חובה לעשות כן) להפקיד את הצוואה בלשכת הרשם לענייני ירושה. גם צוואה שהופקדה, כאמור, ניתן לשנות - אך לא ניתן להפקיד את הצוואה החדשה עד שהמצווה לא מושך את צוואתו הקודמת.

אז מדוע בעצם חשוב לכתוב צוואה?

הרעיון מאחורי הכנת צוואה הוא להשאיר בידינו את הזכות להחליט מבעוד מועד כיצד ברצוננו לחלק את רכושנו ולמי. בכך נוכל למנוע, עד כמה שניתן, את האפשרות למריבות, סכסוכים משפחתיים ולעיתים גם משפטיים, הנגרמים כאשר המנוח לא קבע במפורש כיצד ברצונו לחלק את ירושתו.

בצוואה ניתן לקבוע כל צורת חלוקה העולה על דעת המצווה:

ניתן לאמץ את ההסדר השיורי הקבוע בחוק הירושה, ולפיו מחצית מהירושה עוברת לבן / בת הזוג הנותר בחיים והיתרה מתחלקת בחלקים שווים בין ילדי המצווה.

ישנה גם אפשרות שלא לחלק את כל הירושה בחלקים שווים בין היורשים, אלא לייחד נכס זה או אחר ליורש ספציפי וכן הלאה. מהאמור לעיל ניתן להבין כי כתיבת צוואה חשובה גם במקרה בו מדובר בירושה "סטנדרטית" (אם בכלל יש דבר כזה) הכוללת דירה, חסכונות וחפצי ערך כגון תכשיטים ולאו דווקא כאשר ישנם נכסים רבים.

כמובן שככל שמדובר במשפחה עם ייחוד מסוים, כגון משפחה שבה יש נישואים שניים עם או בלי ילדים נוספים, משפחה בה ישנו יורש פוטנציאלי עם צרכים מיוחדים או בעיות רפואיות שהמצווה מבקש לדאוג לו באופן מיוחד, משפחה בה קיים סכסוך משפחתי הגורם למצווה לרצות לחלק את ירושתו באופן אחר ועוד - הרי שמשמעותה של צוואה במקרים אלו גבוהה בהרבה והינה בגדר הכרח שכן בהעדרה, יחול ההסדר ה"רגיל" של החוק.

האם שווה לסכן את הרכוש שנצבר במרוצת השנים בעמל רב, בכך שלא יגיע למי שרצינו? וחמור מזה - יגיע למי שלא רצינו רק משום שלא הקדשנו שעה לעריכת צוואה? הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר במצווה הסובל מבעיה רפואית או ירידה קוגניטיבית (דמנציה), וכן אצל מטופלים סיעודיים השוהים במוסדות טיפוליים כגון בתי אבות.

מדובר בפעולה משפטית פשוטה, מהירה וזולה, שלא ניתן להצביע על כל סיבה הגיונית שלא לעשותה, לפחות מרגע שאדם צבר רכוש ויש לו ילדים; זאת על מנת שנוכל להמשיך בחיינו עד מאה ועשרים בשקט נפשי.

עו"ד עדי בורוכוביץ-שחר מומחית בנושא עריכת צוואות, גישור גירושין והסכמי ממון.