איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

קוצר נשימה אצל קשישים

קוצר נשימה אצל קשישים הוא תופעה מוכרת, שיכולה לנבוע מסיבות רבות ויכולה להיות מסוכנת, בעיקר כי בגילאים המבוגרים קשה יותר לאבחן את שורש הבעיה ולטפל בה כמו שצריך.

קוצר נשימה אצל קשישים הוא תופעה מוכרת, שיכולה לנבוע מסיבות רבות ויכולה להיות מסוכנת, בעיקר כי בגילאים המבוגרים קשה יותר לאבחן את שורש הבעיה ולטפל בה כמו שצריך. בין אם מדובר בקשישיים סיעודיים הנזקקים לשירותי סיעוד או בית אבות כגון בית אבות בירושלים, חיפה או כל מקום אחר בארץ ובין אם מדובר בקשישים עצמאיים חשוב מאוד להבין מאיפה נובעת בעיית הנשימה יש לטפל בה כדי להסיר את כל הסיכונים שהיא מביאה איתה.

סימפטומים של קוצר נשימה

קוצר נשימה יכול יכול להתבטא בכמה דרכים - נשימות מואצות, קשיים גדולים בנשימה, צפצופים בעת נשימה, שיעולים יבשים, לחץ בחזה וכן תחושת עייפות. יש לגשת לרופא עם רשימת הסימפטומים ותדירות הופעתם, ולבדוק את הנושא כדי להבין מה עומד מאחורי הבעיה. 

בכל מקרה, ישנן סיבות שונות שיכולות לגרום לקוצר נשימה. הרשימה הבאה תתן לכם הצצה לסיבות הנפוצות ביותר:

קוצר נשימה הנובע מאלרגיה

פעמים רבות קשיי נשימה נובעים מאלרגיה שיכולה להיגרם מעשן, בעלי חיים, עובש, אבק, אוויר קר ותרופות שונות. ניתן לבדוק רגישות מול הרופא, להסיר את גורם האלרגיה ולוודא אם אלרגיה היא אכן הסיבה לקשיי הנשימה. אך לא רק אלרגיה יכולה לגרום לבעיות נשימה, ויש לבדוק גם סיכון למחלות ריאה שונות. 

מחלת ריאות חסימתית

אם נראה כי אלרגיה היא לא הבעיה מאחורי בעיות הנשימה, מומלץ לעבור בדיקת CT בחזה ולבצע בדיקות שונות כדי למצוא האם מדובר על מחלת ריאות חסימתית. זו מחלה המאפיינת אוכלוסיות מבוגרות, מגיל חמישים ומעלה. במידה וזו אכן הבעיה, ניתן להאט את קצב החמרת המחלה באמצעים שונים כמו גמילה מעישון, תזונה נכונה, פעילות גופנית וכן טיפולים תרופתיים.

חרדות

הרבה פעמים הסיבה לקשיי נשימה נובעת מחרדה. הרבה קשישים חווים לחץ וחרדות על בסיס קבוע, בין היתר בשל חוסר השליטה שהם מרגישים בחייהם, ואל החרדה נלוות קשיי נשימה שיכולים להתבטא בדופק מהיר, קושי בנשימה, מחנק בגרון וכדומה. במקרים כאלו, יש להתמודד עם בעיית החרדה מול הגורמים הנכונים, והיא בתורה תפתור את בעיית קשיי הנשימה.

אסטמה

מחלה נוספת שיכולה להוות את שורש הבעיה היא אסטמה, מחלה שכיחה מאוד בקרב מבוגרים. המחלה יכולה להיות פשוטה ולא בעייתית אך במקרים מסוימים יכולה להיות מסוכנת מאוד ולפגוע באופן מהותי באיכות החיים, כתלות באופי ההתקפים ותדירותם. במקרה של אסטמה, ישנן תרופות שונות שניתן לקחת וכן משאפים. ישנם גם טיפולים טבעיים כגון טיפול באסטמה באמצעות סדנאות נשימה.

מחלות לב

מחלות לב שונות כמו אי ספיקת לב, עלייה בלחץ הדם, תסחיפים ריאתיים וכדומה יכולים לגרום גם הם לבעיות של נשימה. אם לא מוצאים את שורש בעיית הנשימה, מומלץ לבדוק את הלב ואת כלי הדם.

כושר גופני 

קשישים רבים לא מבצעים אימון גופני כלל, ולכן במצבים בהם הגוף לא זז כמעט ובכלל, הריאות צריכות להתאמץ יותר בכל מטלה פשוטה ככל שתהיה. במקרים כאלו, קשיים בנשימה עלולים להגיע בשל המאמץ של הריאות. יש לבצע פעילות גופנית בהתאם למצב הפיזי ובאישור הרופא.