איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

כיצד לחגוג עם יקיריכם, בני הגיל השלישי, בתקופת החגים

לכבוד השנה החדשה, פנינו לסיגל ציגלר, מנהלת הפיזיותרפיה בבית האבות עמל בשרון, ברעננה, כדי לקבל ממנה רעיונות וטיפים משמעותיים, כיצד לבלות את תקופת החגים עם יקירינו, בני הגיל השלישי.

ציגלר הצטרפה ל"עמל בשרון" לפני למעלה מעשר שנים, ומקדישה את מיטב זמנה ומרצה לשיפור איכות חייהם של בני הגיל השלישי, ובני משפחותיהם.

 

אנו נמצאים בפתחה של תקופת חגי תשרי. ראש השנה, יום הכיפורים וחג סוכות, פרוסים על פני תקופה של כמעט חודש שלם. זה הוא חודש משמעותי מאוד, בו אין זה כל כך משנה עד כמה אנו קרובים ליהדות, למסורת, או עד כמה אנו מקיימים את החגים כהלכתם. דבר אחד בטוח לכולנו: החגים הם זמן משפחתי.

בין אם אנו מבוגרים המצפים בהתרגשות להתראות עם ילדינו ונכדינו, ולבלות בחיק המשפחה, בין אם אנו צעירים אחרי צבא, מסיימים את הטיול ומתרגשים לחזור הביתה לקראת השנה החדשה, בין אם אנו גם הורים לילדים צעירים וגם ילדים להורינו המבוגרים,הרגשת המשפחתיות, האחווה, הביחד, היא הרגשה שאין שנייה לה, והיא בהחלט משותפת לכולנו. בחרנו לאסוף עבורכם רעיונות וטיפים, כיצד תוכלו לחגוג עם בני משפחתכם המבוגרים, בני הגיל השלישי, בתקופת החגים, בין אם הם נמצאים עימכם בבית, או שוהים בבית אבות כגון בית אבות בירושלים או בית אבות בכפר סבא או שוהים במוסד כלשהו.

ארוחת חג משותפת

במידה ויקיריכם המבוגרים שוהים במוסד כלשהו, אפשר לחגוג שם עימם את ארוחת החג המשותפת. ניתן לעשות זאת במועד האותנטי של ערב החג, וניתן גם לתאם מועד אחר, מספר ימים לפני כן או אחרי כן. מה שחשוב, במידה וקבעתם לחגוג את החג בארוחת חג משותפת שלא במועד המדויק של ערב החג, להתייחס לכך כארוחת חג לכל דבר. להתלבש חגיגי, להביא את המאכלים האותנטיים או הביתיים שאתם ויקיריכם אוהבים, לתפוס לכם שולחן מתחת לעץ, לפרוס עליו מפה יפה, וכו'. חשוב כמובן לוודא שגם יקיריכם התלבשו יפה והתכוננו לאירוע המרגש של ארוחת חג משותפת יחדיו. אנו ממליצים לבדוק אפשרות בה תוכלו לקחת את יקיריכם הביתה, לארוחה חגיגית אחת, למספר שעות, אם זה כמובן אפשרי.

דבר נוסף, אנו ממליצים להסב תשומת לב מיוחדת למקרים בהם יקיריכם המבוגרים נהגו לארח בשנים קודמות את סעודות החג, או להיות מעורבים ומאוד אקטיביים,וכעת, בעל כורחם, לא רק שאינם מארחים, מידת האקטיביות והמעורבות שלהם פחתה באופן משמעותי. במקרים כאלו נשתדל לאפשר להיות יותר מעורבים, ולשים לב לכך. בהמשך המאמר תוכלו לקבל עצות וטיפים נוספים בנושא.

ומה אם כולנו ביחד?

זו שאלה מצוינת, ששואלים אותנו בני משפחה רבים. כיצד ניתן לשלב את יקירינו בני הגיל השלישי בתקופת החגים, באווירה ובהכנות, בבית? אפשר להיעזר ביקירינו להכנת שולחן החג, למשל, או להכנת האוכל. אפשר לבקש מהם שיניחו על שולחן החג את הסמלים המשמעותיים של החג, אשר הכנתם מבעוד מועד, ומוכרים לכולם. במידה ואין באפשרותם לסייע באופן פיזי, אפשר לשתף אותם באווירת החג, בדרכים נוספות, הנה מספר רעיונות.

תמונה משפחתית עם ברכת שנה טובה

מתנה נהדרת שבהחלט מחממת את הלב היא להכין תמונה משפחתית של כל המשפחה, לכתוב ברכת שנה טובה ולתת ליקירינו, אהובינו. תמונה אותה תגדילו ויקיריכם יוכלו להניח קרוב אליהם ולראות אותה, בין אם הם שוהים במוסד כלשהו ובין אם הם בבית, תהיה מאוד משמעותית עבורם ותהדהד להם את תחושת המשפחתיות והביחד, כל הזמן.

אלבומי תמונות של המשפחה

חשוב להבין, תקופת החגים מייצרת אווירה חגיגית ומשפחתית, ואין זה משנה באיזה מצב שוהים יקיריכם, מבחינה פיזית או נפשית. גם אנשים אשר מתמודדים עם דמנציה, למשל, יכולים לחוש ולהרגיש את אווירת החג, אין זה נעלם מהם, ופה אנחנו בהחלט נכנסים לתמונה, תרתי משמע. בין אם אתם מבקרים את יקיריכם במקום בו הם שוהים,ובין אם הם גרים בביתם או בביתכם, הביאו עימכם אלבום תמונות של בני המשפחה, וספרו ליקיריכם, תוך כדי שאתם מראים להם תמונות, מה שלום כל אחד, מה חדש עימם, מה הם עושים.

אפשר גם להיזכר בסיפורים משותפים מפעם, על בני המשפחה האהובים, ולספר אותם שוב, למרות שכולם כבר שמעו... אלו סיפורים מצחיקים, מרגשים, מחברים, אשר תורמים להווי המשפחתי ול"גאוות יחידה". אגב, גם אם מדובר בבני הגיל השלישי אשר מתמודדים עם תופעות של דמנציה, אנו בהחלט ממליצים על שיתופים וסיפורים מפעם. אפשר לספר ולשתף על החג אשר חגגנו בשנים קודמות, היכן חגגנו, מי הגיע, מה היה מיוחד שם וכו'.

במידה ולא הספקתם להכין אלבום תמונות, בעידן המהיר בו אנו חיים, אין בעיה! בוודאי יש לכם תמונות בטלפון, סרטוני וידאו, אותם תוכלו להראות ליקיריכם ולשתף אותם לגבי כל אחד מבני המשפחה. שתפו את יקיריכם עם תמונות וסרטוני וידאו שלכל בני המשפחה, וספרו להם מה שלום כולם, ומה חדש איתם.

יצירות של הנכדים

אם יש משהו שיכול באמת להסב לאדם מבוגר אושר עילאי, אלו עבודות יד ויצירות אשר נעשו על ידי הנכדים שלהם. באותנטיות, בצבעוניות, ביצירה הפשוטה,בהשקעה, זה פשוט עושה להם את היום ואת השבוע, וכל מי שאי פעם הביא ליקיריו המבוגרים יצירות ומתנות פרי ידיהם של הנכדים, זכה להיווכח כמה זה נכון.

זה לא באמת משנה במה מדובר, כל עוד יש כוונה אמיתית, תשומת לב, נתינה,זה כל מה שחשוב. זה יכול להיות ציור, שרשרת מחרוזים, מובייל של אצטרובלים, דף עם מדבקות צבעוניות שהונחו בצורה מסוימת, ברכה כתובה, ועוד. אין צורך לחשוב יותר מדי,בשביל זה יש את הילדים, תנו להם להיות יצירתיים. כאמור, השקעה, אכפתיות, לב מורגש,זה כל מה שחשוב.

לשיר ביחד שירי חג

זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת גם בשבילכם וגם בשביל הילדים הצעירים שבחבורה, לשיר יחד את שירי החג. אפשר גם להדפיס כמה עותקים של מילות השירים, על מנת שיהיה לכולם, כי לא כולם זוכרים את כל המילים. בראש השנה ישנם מספר שירים נהדרים, ובחג סוכות כמובן, האפשרות לשבת יחד בתחילת הארוחה למשל, ולשיר כמה שירים יחד, היא משמעותית מאוד. אם יש אפשרות להביא גיטרה שתלווה או כלי נגינה כלשהו,שיכול להוסיף מצב רוח טוב, על אחת כמה וכמה.

להרגיש את המשפחתיות

מה שחשוב לנו הוא לתת ליקירנו המבוגרים הרגשה טובה, תחושה של בית, של ביחד, של משפחתיות. פחות משנה מה נעשה, היכן נעשה, מה שמשנה הוא שנקדיש תשומת לב לאהובינו המבוגרים, בין אם הם שוכבים מוגבלים בביתם או בביתנו, בין אם הם שוהים במוסד ומתמודדים עם דמנציה, ובין אם הם צלולים בדעתם ומוגבלים בגופם. מנות מתוקות של אהבה ותשומת לב, יסבו אושר לכולנו.

חשוב שנקנה לדור ההמשך את המשמעות הרבה שיש בשמירה על קשר, להיות ביחד כל השנה, ובמיוחד בחגים. אנו אלו שמלמדים את ילדינו כיצד להתנהג עם הגיל השלישי ועד כמה אנו מאפשרים להם להיות מעורבים בחיינו בפועל. אם הנכדים כבר עצמאיים ובוגרים, הם יכולים לבקר את סבא או סבתא בבית האבות באופן עצמאי, למשל. אם התברכתם במשפחה רבת נכדים, דמיינו לעצמכם איזה אושר תסבו ליקיריכם שזוכים לביקורים הלל וביום יום, ובמיוחד בחגים.

שתהיה לנו שנה טובה אוהבת ומוצלחת!