איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

חשיבותו של היתר להעסקת עובד זר בסיעוד

נמצאתם זכאים להעסקת עובד זר סיעודי? כעת יהיה עליכם לקבל היתר להעסקת עובד זר. איך עושים זאת? מה כולל התהליך? הכול במדריך שלפניכם.

ללא היתר להעסקת עובד זר, לא תוכלו להעסיק מטפל סיעודי זר בבית שייתן מענה לצורכי יקירכם. אז מה דרוש כדי לקבל אישור העסקת עובד זר?

חלק מהמטופלים הסיעודיים לא שוהה במוסדות חיצוניים, ויכול לקבל שירותי סיעוד צמודים בבית. מי שנמצא זכאי לטיפול צמוד בביתו, יכול לבקש ולקבל היתר להעסקת עובד זר סיעודי. המימון בדרך כלל מוטל רובו ככולו על המטופל ובני משפחתו, או בחלקו באמצעות זכאות לגמלת סיעוד.

כדי לקבל אישור העסקת עובד זר יש לפנות עצמאית לרשות האוכלוסין וההגירה, או לקבל שירות מחברות סיעוד / לשכות פרטיות שעושות את כל העבודה. כאן המקום לציין שעובד זר סיעודי זכאי לקבל את כל הזכויות וההטבות האחרות של עובדים ישראלים, כגון שכר, פנסיה, פיצויים ועוד. כמו כן יש לוודא שלעובד הזר יש אשרת עבודה מתאימה (ויזה ב'1).

איך מקבלים רישיון להעסקת מטפלים סיעודיים זרים?

שלב 1
במידה שהמטופל נמצא במסגרת אשפוז בבית חולים או במחלקה שיקומית, מומלץ להיעזר בצוות הקיים במקום ולבקש הליך מהיר לקבלת היתר העסקה (ראו בהמשך).

שלב 2
הזכאות להיתר העסקת עובד זר תלויה במבחן הערכת תלות (ADL), עבור מי השגיע לגיל פרישה ותלוי לחלוטין בעזרת הזולת לביצוע מטלות היומיום. מבדק הערכת התלות עבור העסקת עובד זר מתבצע על ידי המוסד לביטוח לאומי, או על ידי משרד הביטחון (לזכאים) או על ידי רשות האוכלוסין וההגירה.

מטופלים בני 18 עד גיל פרישה יוכלו להעסיק עובד זר אם נמצאו זכאים לקבלת "קצבת שירותים מיוחדים" מהמוסד לביטוח לאומי. מטופלים קטינים (עד גיל 18) יקבלו זכאות לעובד זר במידה שיש להם קצבת ילד נכה; נכים ובעלי מוגבלויות אחרים - בהתאם לתנאים שונים שייקבעו לפי מצבם.

שלב 3
הגשת בקשה לאישור העסקת עובד זר, באמצעות רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים (להלן הטופס הרלוונטי - קובץ PDF).

כפי שכבר צוין קודם לכן, לצורך הגשת הבקשה ואיתור עובד מתאים, מומלץ להיעזר בלשכה פרטית בעלת רישיון מרשות האוכלוסין וההגירה, או בחברת סיעוד שיכולה לבצע את החיבור ללשכה פרטית (זאת בשונה מחברת סיעוד שמורשית לספק שירותי תיווך והשמה בעצמה). לאחר איתור העובד יש לפנות שוב לרשות ההגירה כדי לקבל עבורו אשרת עבודה / ויזה.

שלב 4
גם לצורך הבאת העובד הזר בפועל, יש להיעזר באחת מעשרות הלשכות הפרטיות הפועלות בישראל ברישיון או באחת מחברות הסיעוד. בסיום שלב זה הזכאי יהיה רשום באחת הלשכות הפרטיות, והעובד הזר יוכל להתחיל את עבודתו.

להלן רשימת לשכות פרטיות / חברות כוח אדם בעלות רישיון להשמת עובדים זרים בסיעוד >

קבלת היתר מיידי להעסקת עובד זר סיעודי

כפי שצוים קודם לכן - במקרים מיוחדים ניתן לבקש היתר העסקה מהיר, כדי שנוכל להעסיק עובד זר בהליך מזורז. ההיתר המיוחד מאפשר להעסיק עובד זר לצורכי טיפול ביתי במשך 3 חודשים בלבד, והוא ניתן בכמה מצבים ספציפיים:

1. חולה העומד להשתחרר מבית החולים וזקוק להשגחה צמודה.

2. חולה אונקולוגי הזקוק לטיפול צמוד.

3. קשיש בן 85 ומעלה הזקוק לטיפול צמוד.

הארכת היתר / אישור להעסקת עובד זר בסיעוד

כל היתר להעסקת עובד זר ניתן לתקופה מוגבלת, וצריך לבקש לו הארכה 60 יום טרם פקיעת תוקפו של ההיתר (למעט בני 85 ומעלה, נכי צה"ל וכן ילדים נכים בהתאם לדרישות החוק).

כדאי לדעת שאישור העסקת עובד סיעודי זר הניתן בפעם הראשונה, יהיה תקף למשך 4 שנים. במקביל יש לבקש גם את הארכת ויזת העבודה של העובד ברשות ההגירה.

חשוב לדעת

כל עובד זר סיעודי משויך למעסיק מסוים הרשום בלשכה הפרטית. למעסיק אסור "להעביר" את העובד הזר למטופל אחר - גם לא לצורך ביצוע עבודה חד פעמית.

למרות זאת, העובד אינו כבול למעסיק ספציפי והוא יכול לעבור למעסיקים סיעודיים אחרים בעלי היתר העסקת עובד זר. מעבר זה מוגבל בתנאים מסוימים הקבועים בחוק.

עובד זר שאינו מועסק לאחר 51 חודשים מיום הגעתו לישראל (כולל חופשת לידה) - חייב לעזוב את הארץ ואינו רשאי להתחיל עבודה אצל מעסיק חדש.

מקורות:
אתר כל זכות
מרכז מידע רעות