איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

קצבת זקנה: תנאי זכאות ואיך מקבלים

אנשים רבים, כאשר הם מתקרבים לגיל הפרישה, תוהים מה היא קצבת זקנה? במאמר זה נסביר את המושג, מהי מטרתה של קצבת הזקנה ומי זכאי לקבל אותה.

תנאי זכאות לקצבת זקנה (קצבת אזרח ותיק)

גיל הפרישה לפנסיה הוא 62 עד 65 לנשים ו-67 לגברים נכון להיום, וככל הנראה מספרים אלו צפויים לעלות בעתיד הנראה לעין. כמובן, יש שיפרשו בגיל מוקדם יותר מסיבות שונות - ויש שימשיכו לעבוד עוד כמה שנים לאחר גיל הפרישה שלהם.

חשוב לדעת, שעקב העלייה המשמעותית בתוחלת החיים, ישנם שינויים בחוק ולכן לא ניתן לקבוע בוודאות את גיל הפרישה של כל אדם. אדם המעוניין לברר את גיל הפרישה האישי שלו, יכול לעשות זאת דרך המוסד לביטוח לאומי.

מטרתה של קצבת הזקנה

לפני שנדבר על קצבת זקנה, חשוב להבין את המטרה שלה. כיום, לאחר שינויים בחוק, מקום עבודתו של כל אדם שכיר מפריש סכום כסף מסוים בשביל גיל הפרישה (קרן פנסיה). יחד עם זאת, עד לפני שנים ספורות חוק זה לא היה נהוג וכך נוצר מצב, שבו אנשים הגיעו לגיל הפרישה ללא הכנסות.

עובדה זו גרמה למצוקות כלכליות אצל אנשים רבים, והם נאלצו להסתמך אך ורק על קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי. גם רבים מהפורשים כיום נמצאים באותו המצב וכך גם יהיה בעשורים הקרובים ולכן הנושא עודנו רלוונטי.

קצבת זקנה ניתנת על ידי המדינה לאנשים שהגיעו לגיל הפרישה ושעומדים בדרישות החוק. הדרישה העיקרית לקבלת קצבת זקנה היא הגשת טופס ייעודי למוסד לביטוח לאומי. את הטופס יש להגיש בסמוך למועד הפרישה על מנת שאפשר יהיה לקבל את הסכום המיועד לאותו אדם.

קצבת זקנה בסיסית

זוהי קצבת זקנה הניתנת לאזרחים ותיקים מגיל 70 ומעלה, אך מי שהוא בעל הכנסות נמוכות יכול לקבל אותה גם בגיל הפרישה מעבודה. כאמור סכומי הקצבה משתנים בהתאם לתנאי הזכאות, הגיל וכן הלאה - אבל יש קצבאות זקנה בסיסיות.

סכום קצבת הזקנה עד גיל 80:

  • קצבת זקנה בסיסית ליחיד - 1,596 שקלים לחודש.
  • קצבת זקנה בסיסית לזוג - 2,398 שקלים לחודש.

סכום קצבת הזקנה מגיל 80 ומעלה:

  • קצבת זקנה בסיסית ליחיד - 1,686 שקלים לחודש.
  • קצבת זקנה בסיסית לזוג - 2,488 שקלים לחודש.

איך מקבלים את הכסף

כאשר אנו שואלים מה היא קצבת זקנה חשוב להבין, שמדובר בקצבה חודשית ולא בסכום כסף חד פעמי. כמו כן, הסכום המתקבל איננו אחיד לכולם, אלא מהווה אחוז מסוים מסך ההכנסות החודשיות של כל אדם בתקופת עבודתו. אם כך, הכסף מועבר בכל חודש אל חשבון הבנק של הקשיש עד לפטירתו.

כדי לקבל את הקצבה, יש למלא ולהגיש את הטופס הדרוש, אך בנוסף לכך יש גם להגיש את המסמכים הבאים:

  • אישור מהמעסיק על צמצום היקף העבודה או סיום העבודה.
  • אישורים על הכנסות מנדל"ן או ריביות או דיבידנדים.
  • במידה ואדם מסוים ממשיך לעבוד לאחר הגיעו לגיל הפרישה, עליו להגיש אישור מהמעסיק שלו על כך.
  • אישור על מקורות הכנסה אחרים

מידע מלא אודות קצבת זקנה - באתר כל זכות >