איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

סקס, מיניות ויחסי מין בגיל השלישי

סקס ומיניות הם נחלתם של כל בני האדם, בכל גיל

יש סקס בגיל השלישי

לפעמים נדמה שאנשים מבוגרים הם א-מיניים, ושהסקס שייך רק לצעירים ליפים ולחטובים. אבל גם בין בני הגיל השלישי קיימת משיכה מינית, תשוקה ויחסי מין.

מיניות היא האופן שבו אנו חווים ומבטאים את עצמנו מינית. היא קיימת בכל גיל, והיא חלק טבעי ממי שאנחנו. המיניות חשובה לבריאות הרגשית והפיזית - פעילות מינית מפחיתה מתח וחרדה, מחזקת תחושות של אינטימיות וקרבה בין בני זוג, וחשובה לחיזוק הדימוי העצמי.

מעברי החיים וההזדקנות יכולים להגדיר מחדש את משמעות המיניות והאינטימיות. זוגות מבוגרים יכולים למצוא סיפוק רב יותר בחיי המין שלהם בתקופת חיים זו. יש להם פרטיות וזמן פנוי רב יותר, ואין חשש מכניסה להריון. הם גם מבינים טוב יותר מה הם רוצים וצריכים. יחסי מין מספקים בגיל המבוגר יכולים להציע הזדמנות לאינטימיות וחיבור גדולים יותר.

מיניות אצל מבוגרים בגיל השלישי

הבריאות, לא הגיל, היא המשפיעה באמת על המיניות

המיניות מושפעת ממצבו הפיזי והרגשי של האדם. המצב הפיזי משפיע על היכולת (מה שאפשר לעשות), והתחושה הרגשית משפיעה על הרצון והחשק.

מצבים בריאותיים עלולים לגרום לבעיות גופניות המלוות במתח ודאגה, שעלולים להפריע לאינטימיות או להנאה מחיי מין מספקים. תחושות של מבוכה ביחס לשינויים הגופניים והשינויים בתפקוד המיני, יכולים להוביל לדאגה מתגובת בני הזוג, ואף להפסקה של כל פעילות מינית.

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים סקס?

סקס, או בעברית מיניות, אמנם מוגדרת כאופן בו אנו מבטאים את עצמנו מינית; אבל פעמים רבות כשמדברים על סקס, מדברים על פעילות הכוללת חדירה והגעה לאורגזמה.

אולם, כמו דברים אחרים, גם הסקס יכול לשנות צורה - ולעיתים בני זוג מוצאים שהכי נעים להם להתלטף ולהתחבק. עבורם זהו הסקס האמיתי וזה בסדר גמור. כל מה שבני זוג מוצאים כמתאים ומספק עבור שניהם, יכול לעבוד. ההגדרות, אם כן, משתנות ומיטשטשות - וחלק מהזוגות פשוט "ימציאו מחדש" את חיי המין שלהם.

דימוי גוף בגיל השלישי

הזדקנות נורמלית מביאה לשינויים פיזיים, שלעיתים יכולים להפריע ליכולת לקיים וליהנות ממין. ככל שאנו מתבגרים, הגוף שלנו משתנה, וחלק מהמבוגרים לא מרגיש בנוח בגופם המזדקן. בין היתר, הם עשויים לדאוג מכך שבן הזוג שלהם כבר לא ימצא אותם מושכים.

גם סטיגמות ומוסכמות חברתיות מקשות על בני הגיל השלישי לבטא את המיניות שלהם. הם נתפשים כ'סבא' ו'סבתא', ומרגישים לעיתים בלתי נראים מבחינה מינית. יש גם שמתביישים בגופם ופחות נוטים לבטא את צורכיהם ורצונותיהם המיניים, מחשש שישפטו או ידחו אותם.

לחברה יש הגדרה מאוד צרה על מה יפה ומה אטרקטיבי. אם נסתכל על לוחות המודעות, כולם מלאים באנשים צעירים מאוד ויפים מאוד. אנשים מבוגרים עשויים לראות את עצמם או את בני זוגם כ'לא מושכים', להרגיש ולחשוב מחשבות שליליות על הגוף שלהם או של בני זוגם, וכתוצאה מכך להימנע מלקיים יחסי מין.

שינויים הורמונליים בגיל מבוגר

בסביבות גיל 50 חלה ירידה ברמות הורמוני המין – טסטוסטרון אצל גברים ואסטרוגן אצל נשים. השינויים ההורמונלים האלו משפיעים על התפקוד המיני, ועשויים גם להשפיע על החשק המיני, העוררות המינית והזקפה.

בחלק מהפעמים, מוצאים בני הזוג שהמינון המתאים להם ליחסי מין השתנה אצל אחד מהם - ועליהם להסכים מחדש על התזמון ועל "כללי המשחק". ייתכן שלגבר יתחשק לקיים יחסי מין אחת לשבוע ולאישה פחות, ולהפך.

לעיתים קרובות מרגיש לא נוח להתייעץ עם רופא על בעיות מיניות. אבל חשוב לזכור שאלו הנושאים בהם רופא יכול לעזור בצורה היעילה ביותר. גם פנייה לאנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות הגופנית והנפשית יכולה לעזור.

מצבים רפואיים

מצבים כמו דלקת פרקים, מחלות לב, לחץ דם גבוה, סוכרת ודיכאון יכולים להפוך את קיום יחסי המין למאתגרים יותר. בעיות בריאות יכולות גם להפחית את החשק המיני, או להשפיע על היכולת של הגוף להגיע לאורגזמה.

למבוגרים עם עודף משקל יש סיכון גבוה יותר לבעיות זקפה. גם מחלת הסוכרת יכולה לגרום בעיות כאלה. ברוב המקרים, טיפול רפואי יכול לעזור.

גם נטילת תרופות רבות יכולה להשפיע. מבוגרים רבים נוטלים מספר תרופות מרשם בו זמנית. לכל התרופות יש תופעות לוואי, וחלקן עשוי להשפיע על התפקוד המיני.


מצבים בריאותיים שונים יכולים להשפיע על החשק המיני ועל היכולת המינית. למרות זאת לאנשים מבוגרים עדיין יש תשוקות מיניות, והם זקוקים, בדיוק כמו הצעירים, לאינטימיות ולמגע.

דברים שאפשר לעשות:

לדבר עם רופא - מבוגרים רבים עוברים שינויים מיניים כשהם מזדקנים, אך מעטים מדברים על כך עם הרופאים שלהם. עם זאת, רופא עשוי לעזור לשפר את הבריאות המינית; זאת על ידי טיפול בכל מצב רפואי שמקשה על התפקוד המיני, ואף למצוא תחליף לתרופות מרשם שפוגעות בתפקוד המיני ומשפיעות על הפעילות המינית.

לדבר עם בן/בת הזוג - אולי לא נוח ומביך לדבר עם בני הזוג על מין, אבל חשוב לתקשר. דיבור על הרגשות, הדאגות והרצונות מהחוויות המיניות המשותפות, יכול לשפר את הביטחון העצמי ואת ההנאה, ולחזק את הקשר הזוגי.

לנסות - מה שפעם עבד, ייתכן שהיום כבר לא מתאים. לפעמים שינוי השגרה יכול להועיל. אפשר לשנות תנוחות, להקדיש יותר זמן ל'משחק המקדים', ובאופן כללי להיות יצירתיים במציאת דרכים חדשות לאינטימיות ביחד.


הזקנה מביאה איתה שינויים רבים. דברים טבעיים שנעשו פעם בקלות, הופכים להיות קשים יותר, מסובכים יותר ולפעמים צריכים להיעשות אחרת. ובכל זאת חשוב לזכור, ההזדקנות אינה מסמנת את סיום הפעילות המינית. להפך, זה הזמן להנות מהפרטיות והזמן הפנוי. אפשר ורצוי לקיים חיי מין בריאים ומהנים בכל גיל.