איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

הפסקת נהיגה אצל מבוגרים - האם הגיע הזמן?

שינויים רבים בגיל מבוגר לא תמיד מאפשרים להמשיך לנהוג ברכב. אז איך יודעים שהגיע הזמן?

נעמה נהגת מנוסה. היא נוהגת כבר שנים רבות, ובגיל 79 היא עדיין מרגישה שהיא נוהגת טוב. אז נכון שהייתה תאונה קלה לפני כמה שבועות, והיו 'כמעט תאונות' שנמנעו ברגע האחרון.

אם חושבים על זה, אז יש גם כמה סימנים על האוטו שאין לה מושג איך הגיעו לשם, ולאחרונה היא שמה לב שבמקום קדימה לפעמים היא נוסעת אחורה. אז מה זה אומר? האם היא כבר צריכה לחשוב על להפסיק לנהוג? האם היא עדיין בטוחה מאחורי ההגה?

המשמעות האמיתית - עצמאות וניידות

בדיוק כמו בגיל צעיר, נהיגה בגיל מבוגר מאפשרת לשמור על עצמאות וניידות והיא חשובה מאוד עבור בני הגיל השלישי. זו אחת הסיבות לכך שקשה מאוד לאנשים לוותר על הנהיגה והרכב הפרטי. זו גם הסיבה שגם כשמרגישים בפנים בפנים שהגיע הזמן להפסיק לנהוג קשה לנו להודות בכך, אפילו בפני עצמנו.

אולי רק עוד קצת. ניסע בזהירות, ניסע רק ביום ולא בלילה, ניסע לאט. בסופו של דבר שווה לנו לקחת את הסיכון. אלה החיים שלנו. נחשוב ולא נעלה על שפתינו... כי החלופות, צריך להודות, לא מוצאות חן בעיני אף אחד.

נהיגה בגיל מבוגר

חלופות אפשריות לנהיגה

חלופה ראשונה - להישאר בבית ולחכות ל...? במקום לנסוע להרצאות, למפגשים חברתיים ואפילו לקניות.

חלופה שנייה - נסיעה בתחבורה ציבורית. אבל מי שנהג כל חייו ונהנה מהנוחות והזמינות של הרכב הפרטי, יתקשה לעיתים לעבור לנסיעה באוטובוס; גם אם עלויותיה נמוכות משמעותית ובגילאים מבוגרים יותר אף חינמית (תודות לחוק החדש שעבר לאחרונה). גם סחיבת הקניות לתחנת האוטובוס וממנה הביתה, לא ממש עושות חשק.

חלופה שלישית - נסיעה במוניות או נסיעה משולבת במונית ואוטובוס. האמת היא שרוב בני הדור הבוגר, יעדיפו שלא לנסוע במוניות "ספיישל", גם אם יוכיחו להם שבסופו של דבר הם יוציאו פחות כסף מאשר על אחזקת הרכב (בלי לשכוח את ירידת הערך).

גם למשפחה יש מה להגיד

לרוב זה מתחיל עם אחרים כמה שנים קודם. המחותנים שמזמן ברור שהגיע הזמן שיפסיקו לנהוג. השכנה ממול שלא פעם כשהיא מחנה, היא דופקת את האוטו שמאחוריה. זה בסדר כל עוד זה לא אנחנו.

יום אחד מגיע הגיל שבו הילדים, ולפעמים אפילו הנכדים, מתחילים לרמוז שאולי נהיגה כבר פחות מתאימה. יש כאלה שיתנדבו להסיע אתכם למקומות שונים, יש את אלה שימציאו תירוצים שונים ומשונים למה דווקא הפעם לא כדאי שתסיעו את הנכדים; ויש כאלה שפשוט יגידו את זה בפנים. "זהו. הגיע הזמן לוותר על הנהיגה לפני שתתחרטו."

ובכל זאת קיים סיכון

הסיכון להיפגע בעצמנו או לפגוע באחרים בתאונת דרכים, עולה ככל שאנשים מתבגרים. אין גיל חוקי שבו אסור לנהוג. כל אדם מתבגר ומזדקן בקצב אחר, לכן ההחלטה להפסיק לנהוג היא אישית ותלויה בשינויים בריאותיים ופיזיולוגים.

החוק במדינת ישראל מחייב נהגים מגיל 70 לעבור בדיקות רפואיות מדי 5 שנים לצורך חידוש רישיון הנהיגה, ומגיל 80 מדי שנתיים. אלה גילאים בהם השינויים הפיזיולוגיים יכולים להתרחש באופן מהיר ופתאומי, או להתרחש באופן זוחל; בכל פעם שינוי קטן אחד.

אז איך יודעים מתי כבר מסוכן לנהוג? סימנים חשובים

מתי הגיע הזמן להניח את המפתחות ולהזדכות על הרישיון?

בכל גיל ובכל שלב מדובר בהחלטה לא קלה. חשוב לשים לב לשינויים הבאים:

ירידה בכושר הראייה

כושר הראייה משתנה עם הגיל. מחלות עיניים, כמו גלאוקומה, קטרקט וניוון מקולרי משפיעות על הראייה, וכך גם תרופות שונות. ייתכן שקשה יותר לראות אנשים, עצמים ותנועה מחוץ לטווח הראייה הישיר, לוקח זמן רב יותר לקרוא שלטי רחוב או אפילו לזהות מקומות מוכרים. ייתכן שבלילה קשה לראות דברים בבירור, וסנוור מפנסי מכוניות או פנסי רחוב יכול להוות בעיה רצינית. גם השמש עשויה לסנוור.

טיפים לנהיגה בטוחה:

  • אם אתם בני 65 ומעלה, פנו לרופא העיניים מדי שנה, ושאלו אם יש דרכים לשיפור הראייה.
  • ודאו שהמשקפיים או העדשות לראייה מרחוק (אם יש צורך בהן) במספר הנכון, והרכיבו אותם תמיד בזמן הנהיגה.
  • הימנעו מנהיגה בלילה, אם יש קושי לראות בחושך.
  • נסו להימנע מנהיגה בזמן הזריחה או השקיעה, כשהשמש יכולה להיות ישירות בקו הראייה ולסנוור.

קושי בשמיעה

עם ההזדקנות עשויה להיות ירידה בשמיעה. ייתכן שקשה יהיה לשמוע צופרים של מכוניות אחרות, סירנות או אפילו רעשים המגיעים מהמכונית שלכם. צלילים אלו מזהירים מפני סכנות בדרך, ואי יכולת לשמוע אותם עלולה להיות בעיה רצינית.

טיפים לנהיגה בטוחה:

  • הקפידו לבדוק את השמיעה שלכם מדי כמה שנים לאחר גיל 60.
  • התייעצו עם הרופא שלכם ושתפו אותו בחששות לגבי השמיעה. ייתכן שיש דברים שיכולים לעזור.
  • הימנעו מרעשים בתוך הרכב שיכולים להסיח את דעתכם מהנהיגה.

זמן תגובה ורפלקסים איטיים יותר

בגיל מבוגר הרפלקסים צפויים להיות איטיים יותר, וייתכן שהתגובות למצבים משתנים בנהיגה כבר לא מהירות כמו פעם. גם טווח הקשב קצר יותר, וביצוע שתי פעולות בבת אחת קשה יותר.

מפרקים נוקשים או שרירים חלשים מקשים על תנועות מהירות; אובדן תחושה או עקצוץ באצבעות וברגליים עלול להקשות על השימוש בהגה ובדוושות. מחלת פרקינסון או מגבלות בעקבות אירוע מוחי עלולות להקשות על נהיגה או להפוך אותה ללא בטוחה.

טיפים לנהיגה בטוחה:

  • השתדלו לשמור על מרחק רב ככל האפשר מהמכונית שלפניכם.
  • התחילו לבלום מוקדם כשצריך לעצור.
  • הימנעו מעומסי תנועה כבדים במידת האפשר.
  • בכבישים מהירים השתדלו לנהוג בנתיב הימני, התנועה נעה שם לאט יותר, מה שנותן לכם זמן רב יותר לקבל החלטות בטוחות בנהיגה.

השפעת תרופות על הנהיגה

תרופות מרשם עלולות להשפיע על הנהיגה. לדוגמה יש תרופות שגורמות לנמנום, סחרחורת או קשיי ריכוז. גם תרופות נפוצות ללא מרשם, כמו משככי כאבים או תרופות נגד הצטננות, עלולות לפגוע בנהיגה. שילוב של מספר תרופות עלול אף הוא לגרום לתגובה גופנית וחשוב לשים לב.

טיפים לנהיגה בטוחה:

  • חשוב להתייעץ עם הרופא לגבי תופעות לוואי של תרופות מרשם.
  • מומלץ לעיין בעלון לצרכן ולבדוק מהן תופעות הלוואי של תרופות ללא מרשם.
  • במקרה של סחרחורת או עייפות מומלץ שלא לנהוג.

ההחלטה להפסיק לנהוג היא לא קלה

צריך לוותר על יכולת שהייתה נגישה וקיימת במשך שנים רבות, לשנות הרגלים ולבצע התאמות. אבל אם נהגים אחרים צופרים לכם לעיתים קרובות; אם אתם הולכים לאיבוד, אפילו בכבישים מוכרים; אם נראה שהולכי רגל ומכוניות מופיעים משום מקום; אם המשפחה, החברים והרופא מודאגים מהנהיגה שלכם - אולי זה סימן שהגיע הזמן.