איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

איך מתמודדים עם זקנה?

זקנה מעוררת פעמים רבות חרדה, חששות ואפילו פחד. ההתמודדות עם זיקנה היא לא קלה, והמבוגר מתמודד עם הגבלות ותרחישים במישורים שונים שלא הכיר קודם - כמו בדידות, אובדן של חברים וכמובן מגבלות בתפקוד הפיזי והנפשי.

זקנה מעוררת פעמים רבות חרדה, חששות ואפילו פחד. ההתמודדות עם זקנה היא לא קלה, והמבוגר מתמודד עם הגבלות ותרחישים במישורים שונים שלא הכיר קודם - כמו בדידות, אובדן של חברים וכמובן מגבלות בתפקוד הפיזי והנפשי. על אף שההתמודדות עם ההתבגרות היא לא פשוטה, יש כמה דרכים שיהפכו אותה להרבה יותר נעימה. הנה כמה רעיונות.

מועדון יום

מועדון יום (או מרכז יום) הוא דרך מצוינת להתמודד עם זקנה, כשמדובר על מבוגרים שנמצאים בטיפול סיעודי אך לא מתגוררים בבית אבות אלא בבתיהם. בדרך כלל, קשישים מתמודדים גם עם בדידות, ומועדון יום הוא מרכז המלא בפעילויות חברתיות, ארוחות, מעקב רפואי וכן מעקב של עובדת סוציאלית.

במועדון יום מבוגרים וקשישים יכולים ליהנות מפעילויות תרבותיות, להכיר אנשים חדשים בגילם, ללכת לחוגים ולקבוצות תמיכה ואף ליהנות מיוגה וטיולים. מועדון יום מוסיף המון לחיי הקשיש ומספק דרך נפלאה להתמודד עם הזקנה.

הצבת מטרות

זקנה אין משמעה שכבר אי אפשר להמשיך ולהתפתח באופן אישי, להגשים חלומות ולהציב מטרות. דווקא הצבת מטרות היא פעולה שיכולה לעזור להתמודד עם הזיקנה, נותנת סיפוק ועוזרת להתמודד עם החיפוש אחר המשמעות גם בגיל המבוגר.

מטרה יכולה להיות רכישת ידע מסוים, מיומנות חדשה שתמיד היה רצון לרכוש ואפילו קבלה עצמית בהסתכלות אחורה על החיים הארוכים. גם אם נמצאים בטיפול סיעודי, תמיד אפשר למצוא חלום קטן ככל שיהיה שניתן להגשים.

שימור אינטליגנציה

לעת זקנה, ישנם שינויים מנטליים שיכולים לפגוע גם באינטליגנציה ובחדות המוח. כדי להתמודד בצורה טובה עם הגיל ו"לשמר" את האינטליגנציה, כדאי להמשיך ולרכוש ידע חדש בכל זמן - לקרוא ספרים, ללמוד דברים חדשים, לפתור תשבצים, תשחצים ומשחקי סודוקו, ואפילו לנסות להיכנס לעולם הטכנולוגי וללמוד תוכנות במחשב.

פעולות פשוטות שכאלה עוזרות משמעותית להתמודד עם הירידה בתפקוד ואפילו עם בעיות הזיכרון.

בילוי עם המשפחה

הדרך הקלאסית והטובה להתמודד עם הזקנה היא לבלות כמה שיותר עם המשפחה, עם הילדים ועם הנכדים, להעלות זיכרונות מהימים המוקדמים וכמובן ליצור זכרונות חדשים. כאמור, זקנה מביאה עמה תחושות רבות של בדידות, ולכן הבילוי התדיר עם המשפחה הוא דרך נהדרת להפיג את הבדידות ולעזור להתמודדות.

כמו כן, על בני המשפחה לנסות ולנהל שיח פתוח וכן עם היקרים להם, כך שייפתחו וידברו על החששות והפחדים שלהם, על הכאב ועל הבדידות, ואף יספרו כיצד ניתן לשפר את החוויות והתחושות שלהם. השיתוף מקל על הדאגות המקננות בלב.

מיזמים לקשיש

לבסוף, ישנם מספר מיזמים ופרויקטים שמטרתם לעזור להתמודד עם זקנה ולעזור לקשישים להתמודד עם האתגרים השונים. ישנם מיזמים ממשלתיים המחברים בני שירות לאומי לקשישים, מפיגים להם את הבדידות ועוזרים להם להתמודד עם קשיים שונים.

פרויקט נוסף מטרתו לעזור לקשישים לאמץ חיות מחמד ולגדל אותן. חיות מחמד מוסיפות שמחה רבה לבית, מפיגות את הבדידות ומוסיפות אהבה שיכולה להיות קריטית לחיי הקשישים, המתמודדים עם המגבלות השונות.

הדרכים הנ"ל מסייעות לקשיש בכל ההיבטים – הן הנפשיים והן הפיזיים - להתמודד בצורה נכונה ובריאה עם הזקנה, לקבל ולהשלים איתה ואפילו ללמוד ליהנות ממנה ומהיתרונות שהיא מביאה יחד איתה!