איך אפשר לעזור לך?

נציג ״עמל ומעבר״ ישמח לייעץ לך על האפשרויות העומדות בפניך...

תודה! ההודעה נשלחה בהצלחה.
אחד מנציגינו יחזור אליך בהקדם.
הייתה בעיה בשליחת הטופס.
נסה/י שוב או שלח/י את ההודעה ישירות לכתובת המייל.

ניוון רשתית מקולרי (AMD) - סכנת עיוורון בבני 50 פלוס

ניוון מקולרי הוא אחד הגורמים העיקריים לאובדן ראייה בבני 50 ומעלה בעולם המערבי. מה גורם למקולה בעין ומה ניתן לעשות?

מה זה ניוון מקולרי (מקולה בעין)

ניוון מקולרי תלוי-גיל (נמ"ג - AMD - Age-related Macular Degeneration) הוא מחלת עיניים כרונית שפוגעת בראייה, בעיקר החל מגיל 50 (1.2% מבני 55 עד 65, רבע מבני 65 עד 75 ושליש מבני 75 ומעלה).

הפגיעה מתרחשת בעיקר במרכז הראייה, בעוד שהראייה ההיקפית נשארת ללא פגע. דבר זה פוגע ביכולות חשובות כגון קריאה, כתיבה, נהיגה ועוד. בישראל יש יותר מ-150 אלף חולים, ובכל שנה מתגלים עוד 2,500 מקרים חדשים.

המחלה פוגעת באזור הנקרא "מקולה" במרכז הרשתית, שהיא השכבה הפנימית בחלק האחורי של העין. הרשתית היא זו שקולטת את האור, הופכת אותו לאות חשמלי ומעבירה אותו למוח באמצעות עצבי הראייה. המקולה מאפשרת ראייה חדה, ואילו שאר חלקי הרשתית מיועדים לראייה היקפית ורחבה יותר.

שלבים בהתפתחות של ניוון מקולרי

המחלה מתפתחת בשני שלבים עיקריים:

  • שלב יבש (Dry AMD) - נמ"ג יבש הוא הצורה הנפוצה ביותר, כ-85 עד 90 אחוז מהמקרים. נמשך לאורך שנים עם ירידה בינונית בלבד בחדות הראייה (בעיקר קושי בקריאה).
  • שלב רטוב (Wet AMD) - נמ"ג רטוב הוא הצורה המתקדמת והמהירה יותר של המחלה. מתפתחת רק ב-10 עד 15 אחוז מהמקרים, אך גורמת ל-90 אחוז ממקרי אובדן הראייה. אם המחלה מופיעה במצב רטוב בעין אחת, יש 40% סיכוי להופעתה גם בעין השנייה תוך 5 שנים.

גורמים לניוון רשתית מקולרי

כבר צוין ששכיחות המחלה עולה משמעותית מעל גיל 50, אך מעבר לכך גורמי סיכון נוספים הם מגדר (נשים יותר מגברים), עישון (סיכון כפול לחלות), תזונה / השמנה, גנטיקה, לחץ דם גבוה וכן מחלות לב. כמו כן המחקר הנוכחי סבור שרדיקלים חופשיים, תגובה דלקתית ונזק חמצוני הם גורם משמעותי בהיווצרות ניוון מקולרי.

טיפול בניוון מקולרי של הרשתית

ראשית נציין שנכון לעכשיו אין תרופה או טיפול יעיל מלא לניוון מקולרי (במיוחד בשלב הרטוב והמתקדם), והדרך הטובה ביותר היא מניעה; זאת באמצעות בדיקות עיניים תקופתיות. עם זאת יש התפתחות בטיפולים השונים במחלה, הן בשלב היבש והן בשלב הרטוב.

אפשרויות הטיפול והמניעה כוללות:

טיפול תרופתי מסוג מעכב גורמי צמיחה (Anti VEGF) - הזרקות לעין כגון אווסטין, לוסנטיס, אילייה ועוד. במחקרים חל שיפור של 30-40 אחוז בחדות הראייה וכן מניעת הידרדרות ביותר מ-90 אחוז מהמטופלים.

שינויי תזונה - מחקרים מצאו כי שומני דגים וירקות עליים ירוקים מפחיתים את הסיכוי לחלות בנמ"ג. כמו כן סוגים מסוימים של ויטמינים ומינרלים מקטינים ברבע את הסיכוי לעבור לשלב הרטוב והמסוכן יותר.

טיפול לייזר PDT - במקרים מסוימים מפחית סיכון לאובדן ראייה ב-50 אחוזים.


אם הגעתם לגיל 50 ומעלה רצוי מאוד לבצע בדיקות סקר תקופתיות. אם אתם חוששים לאובדן ראייה, פנו מייד לייעוץ אצל רופא.

מאמר זה אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ מקצועי.